Romeiro, PauloFrancisco, Daniela Sofia de Brito2023-04-282023-04-282022-10-202022-04http://hdl.handle.net/10400.14/40981Throughout the last decades, consumers have become more aware and concerned about the impact of what they buy on their health and society. Authors have pointed out the meat market as being part of this change, partially due to consumers’ demand for higher welfare of the farm animals originating the meat consumed. The aim of this dissertation is thus to understand how animal welfare (AW) may affect the willingness to pay (WTP) for meat, namely through the introduction of an existing AW label on meat packages. Furthermore, it will be investigated how certain factors – meat type (MT) (chicken vs pork), animal empathy and expected meat quality (EMQ) – may influence this relationship, either by moderating or mediating it. The implemented methodology consisted of two surveys – a preliminary one, that failed to find relevant similarities between the perception of AW of the different levels in the label, and the main survey, from which conclusions were drawn. These include that, on average, consumers associate meat with no label to a medium(C)/good(B) level of welfare, that they are more willing to pay for a 1-level increase in welfare when AW is low (D), that EMQ has a positive mediating effect on WTP, and that MT and AE are both non-significant moderators. It was also concluded that the introduction of such a label would only be beneficial for some companies, depending on their current levels of welfare, strategy and costs. In the end, implications and limitations are described, and future research is suggested.Ao longo das últimas décadas, os consumidores tornaram-se mais conscientes e preocupados com o impacto que as suas compras têm na própria saúde e na sociedade. Autores sugerem a indústria da carne como sendo parte desta mudança, em parte devido à procura por um melhor nível de bem-estar dos animais que originam a carne consumida. O objetivo desta dissertação é compreender como o bem-estar animal poderá afetar a disponibilidade a pagar pela carne, nomeadamente através da introdução de um rótulo de bem-estar animal já existente nas embalagens de carne. Ademais, será investigado como certos fatores – tipo de carne (frango vs porco), empatia para com os animais e qualidade da carne esperada – poderão influenciar esta relação, moderando ou mediando-a. A metodologia implementada consistiu em dois questionários – um preliminar, que falhou em encontrar semelhanças relevantes entre a perceção de bem-estar animal dos diferentes níveis no rótulo, e o questionário principal, do qual as conclusões foram retiradas. Estas incluem que, em média, os consumidores estão mais dispostos a pagar por um aumento de 1 nível de bem-estar quando este é baixo (D), que a qualidade da carne esperada tem um efeito mediador positivo na disponibilidade para pagar e que o tipo de carne e empatia para com os animais não são moderadores significativos. Também se concluiu que a introdução deste rótulo seria benéfica apenas para algumas empresas, dependendo dos seus níveis atuais de bem-estar, estratégia e custos. No fim, são descritas as implicações e mediações, e futura investigação é sugerida.engAnimal welfareAnimal wellbeingAnimal empathyExpected meat qualityWillingness-to-payMeat industryBem-estar animalEmpatia para com os animaisExpectativa de qualidade da carneDisponibilidade a pagarIndústria da carneThe impact of animal welfare on willingness-to-pay for meat : mediation of expected meat quality and moderation of meat type and animal empathymaster thesis203133625