Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A aprendizagem dos timbales na iniciação musical : elaboração de método introdutório e progressivo

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201488426.pdf18.14 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Após uma reflexão aprofundada sobre a minha ação pedagógica e o ensino das percussões em Portugal durante as duas últimas décadas, pude observar e vivenciar algumas lacunas no que diz respeito à aprendizagem dos timbales. Como músico, professor e compositor, pretendi fundir as três áreas profissionais nesta dissertação, tendo como objetivo contribuir para o desenvolvimento da prática instrumental dos timbales, iniciando-a no 1º Ciclo do Ensino Básico, através da criação de um repertório técnico-musical adequado e apelativo. Foi elaborado um método progressivo para o ensino dos timbales na Iniciação Musical, organizado em diversos níveis: do I ao IV (destinado a alunos entre os 6 e 9 anos de idade). Entendo ter efectuado um contributo para o enriquecimento da pedagogia e do repertório musicais do ensino precoce dos timbales, proporcionando perspectivas de alargamento de aprendizagem deste instrumento de percussão.
In my experience as a teacher over the last two decades in Portugal, while profoundly analyzing my own pedagogical ideas, I was able to observe and experience what I feel are some deficiencies with timpani instruction and education. As a musician, teacher and composer, my endeavor is to merge these three professional areas in this dissertation, with the following goal: contribute to the development of practicing the timpani beginning in the first Cycle of Basic Education (first 4 years in the Portuguese education system), by creating a technical and musical repertoire, both appropriate and appealing. For this reason, I present a progressive method that I have developed for learning during the initial years of timpani study, organized in graduated levels from I to IV (designed for students between the ages of 6 and 9). I believe I have made a contribution towards improving the pedagogy and musical repertoire for beginning timpani instruction, providing and enlarging prospects for teaching this percussion instrument.

Description

Keywords

Aprendizagem musical Percussão Timbales Método progressivo Musical learning Percussion Kettledrums Progressive method

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue