
DOI: 10.4324/9781032618326-6
This chapter has been made available under a CC-BY-NC-ND license.

Broadcasting Agency in 
the Portuguese Empire
Disrupting the Dominant 
Discourse through Media Tactics

Nelson Ribeiro

5

The interwar period saw the rise of radio as a central medium for the 
dissemination of news, entertainment, and propaganda. Due to its capac-
ity to aggregate large audiences dispersed through different geographies, 
since its early days broadcasting was perceived as a powerful medium that 
could be used to influence the “hearts and minds” of those who listened. 
Unsurprisingly, it soon gained the attention of those holding political, eco-
nomic, and even religious power. While dictatorships used it to keep hold 
of power and promote their ideological apparatuses within and beyond 
their immediate borders, in both authoritarian and democratic countries, 
radio was also employed to foster national identities. This allowed for 
the creation of a sense of nation among people who, despite living in the 
same country, under the same political rule, did not necessarily share the 
same lifestyle or the experience of having access to the same information.1

As has been widely discussed,2 broadcasting’s ability to reach even the 
most remote places via the airwaves led governments to initiate state or 
public broadcasting or, in cases such as the US, to incentivise private initia-
tives capable of reaching the populace. Broadcasting became part of the 
communication strategy of those in power, and in many countries it aimed 
to impact not only national citizens but also foreigners. The latter became 
the target of several broadcasters that resorted to shortwave transmitters 
to reach audiences located thousands of kilometres from the transmission 
point.

In the early 1930s, several stations were already broadcasting inter-
nationally, including the Dutch Philips Omroep Holland Indië (Philips 
Broadcasting Company Holland Indies, POHI), Radio Moscow, the BBC, 
and the German shortwave station at Zeesen. POHI and the BBC offered 
programming specifically targeted at their colonial territories, at a time 
during which broadcasting was foreseen as a particularly powerful tool to 
allow for a permanent connection between the European colonial powers 
and their overseas territories.3 Even though no audience studies were avail-
able at the time for shortwave broadcasting, inside the stations there was a 

https://doi.org/10.4324/9781032618326-6


Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  71

clear perception that their mission was relevant and that many were listen-
ing overseas. Besides this perception based on their desire to be performing 
a very important job, most of the time those producing the programmes 
had no clue whatsoever about who and in which contexts people were 
actually picking up the transmissions.4

Despite all the limitations, in the interwar period broadcasting became 
a relevant technology for colonialism. The idea that radio allowed the cen-
tre of the Empire to speak continuously to the peripheries entered the 
imaginary of colonialism. Imperial broadcasters targeted the white expats 
living in Africa, Asia, or the West Indies, thus disregarding the native pop-
ulations that did not speak European languages. Far from being perceived 
as a weakness that had to be addressed, the fact that broadcasts ignored 
the majority of the population needs to be understood as a continuation of 
the segregation that existed in the colonies between the white expats and 
the native populations.5 The daily schedules were designed to keep the ex-
pats living overseas in contact with the motherland. Therefore, program-
ming was mostly composed of popular music, domestic news, and major 
national events, including national festivities, speeches in parliament, and 
other celebratory rituals designed to foster the idea of nationhood. Na-
tional ritual events gained a particular relevance in the imperial context, 
as they were believed to play a role in keeping nationalism alive overseas.

Just as maps are instrumental in creating the perception that a specific 
space is unified,6 the same can be said about broadcasting, which can be 
used to serve the same purpose. Maps illustrating the coverage of imperial 
broadcasters were widely disseminated in the interwar period, intended 
to demonstrate how the metropolis and the colonial territories were kept 
in continuous contact via shortwave transmissions. As a space dominated 
by the state, imperial broadcasting was used to manipulate the power 
relationships within the Empire, thus functioning as a locus of power.  
Resorting to De Certeau’s distinction between strategy and tactics, radio 
can be perceived as a strategy under the control of those who held the po-
litical power in the colonial context. It was used to ensure that no changes 
would be implemented in the uneven power relations that marked colonial 
societies.

While previous research on imperial broadcasting has mostly focused 
on shortwave transmissions as a strategy developed and used by those in 
power to prolong the status quo,7 in this chapter I will instead focus on 
tactics. Our goal is to discuss how radio was used on the ground by those 
who, despite not being part of the official power structures, used their en-
trepreneurial and creative skills to establish and operate broadcasting sta-
tions that gave visibility to lifestyles and political ideas different from those 
that were promoted on the transmissions aired by the European imperial 
stations. In particular, the chapter presents the case of broadcasting in the 



72  Nelson Ribeiro

Portuguese Empire between the 1940s and the 1960s. Its main goal is to 
understand to what extent the peculiarities of the radio ecosystem set up 
in the territories under Portuguese rule in Africa allowed agents deprived 
of official political agency to tactically use radio in order to play an active 
role in shaping the soundscape in the African colonial territories. During 
this period pro-independence movements also started to make tactical use 
of radio for the dissemination of their political agendas which, as will be 
revealed, impacted the colonial broadcasting strategies, creating an entan-
gled connection between strategies and tactics.

When analysing the tactical usage of broadcasting, I will adopt De 
Certeau’s definition according to which tactics have no space of their own 
and thus are kept vigilant and “make use of the cracks that particular 
conjunctions open in the surveillance of the proprietary powers”.8 This 
seems to have been the case for several agents in the Portuguese Empire 
that used all the “cracks” opened by the colonial regime to promote their 
own agendas, as well as the possibilities given by foreign governments that 
shared the anti-colonial agenda.

The research is based on documentary research conducted in archives 
located in Lisbon and Maputo, namely the Oliveira Salazar Archive held 
at the Portuguese National Archives, the Archive of Radio Mozambique, 
and the Historical Archive of Mozambique. Oral interviews with former 
radio producer António Fonseca and former radio announcer Matânia 
Odete Dabula are also used as sources. Both worked for the major radio 
broadcaster set up in the Portuguese Empire and their testimonies contrib-
ute to problematising how those who played an active role in the produc-
tion of radio perceived their role as cultural and political actors who acted 
to defend and/or disrupt the colonial power structures.

�Broadcasting to the Portuguese Empire

After the Great War, Portugal remained as one of the European coun-
tries that controlled colonial territories but, contrary to other imperial 
nations, it was not an early adopter of shortwave broadcasting. While 
the Netherlands initiated overseas transmissions to its colonies in 1927, 
followed by France and Belgium in 19319 and Britain in 1932, with the 
creation of the BBC Empire Service,10 in Portugal the first shortwave ser-
vice entered into operation in December 1934. It was, however, a limited 
service operated by a private station – Rádio Clube Português – that aimed 
mostly to increase its domestic notoriety by showcasing its capacity to 
broadcast overseas. Rádio Clube Português was owned by the Botelho 
Moniz family, which had close ties to Salazar’s nationalistic dictatorship 
known as the Estado Novo (New State), which had been officially instated 
with the approval of the country’s new constitution in 1933. For Salazar, 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  73

Portugal’s mission in the world was tied to its Empire and there could be 
no discussion whatsoever about the country losing its overseas posses-
sions, even if this would mean Portugal’s international isolation.

While the New State was a fascist-like regime, it was nevertheless 
marked by several peculiar characteristics that distanced itself from Italian 
fascism, one of the most important being the lack of investment in radio as 
a medium used to persuade the masses.11 This can be explained by the dic-
tator’s reserved personality, which led him to avoid regular contact with 
the crowds.12 Because Salazar did not use radio to speak regularly to the 
populace and was not interested in establishing a mass movement to sup-
port the regime,13 investments in radio remained low throughout the 1930s 
and 1940s,14 which also led to a late start for the state broadcaster’s Impe-
rial Service. Even so, the fact that a private station with few resources had 
initiated broadcasts to the Empire raised concerns among senior officials at 
the state broadcaster, Emissora Nacional, whose chairman argued that an  
Imperial Service was urgently required, to demonstrate “that the Metropolis  
gives the same affection and the same attention to all the Portuguese, no 
matter whether they live here [on the mainland] or far away”.15 Emissora 
Nacional then adopted the creation of a service targeted overseas as one 
of its main goals, believing that this would assume a strategic role in the 
context of Portuguese colonialism.16

To implement such a strategy, the state broadcaster assembled a small 
shortwave transmitter that broadcast for the first time in December 1936. 
The New State was then in possession of a broadcasting infrastructure 
that – at least on paper – allowed its voice to reach the expats living in the 
most remote geographies of the Empire. For those working for the official 
station in Lisbon, imperial broadcasts were of strategic value as they al-
lowed for the creation of an emotional bond between the nation and those 
living overseas, thus enabling Portugal to secure its own symbolic power 
over the colonial territories.

While it was true that the Imperial Service was, from the outset, the 
voice of Salazar’s regime and thus conveyed a world view in accordance 
with the dictatorship’s ideology, one needs to also consider that trans-
missions to the colonial territories faced several difficulties, including the 
low power of the transmitters and the lack of knowledge of the types of 
programming that appealed to those living overseas. While some of these 
problems were shared with broadcasters operated by other European im-
perial nations,17 in the Portuguese case the shortcomings of the official 
station opened the way for the emergence of a wide variety of private sta-
tions that were set up in the colonies by the white expats who, instead of 
following a strategic plan designed by the government, decided to take the 
development of broadcasting into their own hands. Radio was then used 
tactically by those who, despite having a privileged status in the colonial 



74  Nelson Ribeiro

society, were considered second-class citizens by the Lisbon authorities, 
depriving them of access to top positions in the colonial public adminis-
tration, which were always occupied by Portuguese who were sent from 
Lisbon to rule over the colonies.18 For the white elite living in Africa, in-
cluding those who immigrated there and those who were born overseas, 
radio became a tactical weapon used to promote their own achievements 
and lifestyle, echoing local identities and values that, despite not challeng-
ing the regime in power, were different from those that were echoed on the 
broadcasts from Lisbon.

While the shortcomings of the Imperial Service operated by the state 
broadcaster Emissora Nacional led to its strategic value being limited, 
with the Portuguese expats reporting no frequent habits of tuning into 
the broadcasts from Lisbon19 except to listen to football commentaries 
on Sundays,20 the tactical usage of the radio clubs established overseas by 
the local white elites was quite visible (audible), namely in Angola and 
Mozambique, the two largest colonies under Portuguese rule. All evidence 
points to many tuning into these broadcasters for news and entertainment.

As will be detailed in the following section, as early as the 1930s, sev-
eral stations established in Africa created a significant listenership and 
became important cultural centres for the expats living in the colonies. 
The success of such stations as opposed to the limited reach of the state 
broadcaster from Lisbon led the dictatorship to alter its policy on broad-
casting to the Empire in the early 1950s, coinciding with a change in the 
overall colonial policy that was sketched to deal with the pressures for 
decolonisation that had been placed at the forefront of the international 
agenda in the aftermath of the Second World War. The major change in 
the colonial policy was the revocation of the Colonial Act which, since 
1930, had regulated relations between the Portuguese administration, 
the white settlers, and the indigenous populations. With the revocation 
of such legislation, Portugal would no longer be presented as a country 
with an Empire. The word “colonies” was instead replaced by the expres-
sion “overseas provinces” and Portugal was then officially presented as a 
multiracial, multicultural, and pluricontinental nation.21 While the state 
broadcaster echoed this new strategy set forward by Salazar, the regime 
was forced to acknowledge the limited reach of its shortwave transmis-
sions. This led the state to make significant investments in the Imperial 
Service which, despite being claimed for more than a decade by the senior 
management of the Emissora Nacional, had until then been rejected by 
the dictator.22

The most significant investment made in accordance with the new 
broadcasting strategy was the establishment of the Overseas Broadcasting 
Centre, inaugurated in March 195423 at a time during which Portugal was 
facing increased pressure from the Indian Union to relinquish control of its 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  75

territories in the Indian subcontinent. The Overseas Broadcasting Centre 
was equipped with a series of powerful transmitters and antennas that were 
supposed to ensure more effective coverage of the Empire. Even though 
these did not prevent the state broadcaster from facing severe difficulties 
in competing with the stations set up in the colonies that gave voice to 
alternative voices, the Portuguese authorities were then in possession of a 
powerful broadcasting infrastructure that it recognised as a central tool to 
avoid the dismantlement of its imperial project overseas. In the meantime, 
the regime also made a strategic investment in the establishment of the 
Emissora Oficial de Angola (Official Broadcaster of Angola), which began 
its experimental broadcasts in 1951, with regular transmissions starting 
two years later.24 Until then the New State had only established one state 
broadcaster in Guinea-Bissau, Emissora da Guiné Portuguesa (Broadcaster 
of Portuguese Guinea), which had been inaugurated back in 1946, and that 
aimed to allow the colony to have access to broadcasting as, unlike in the 
other colonies, no private station had emerged in this territory.25

�Strategic and Tactical Broadcasting in the Portuguese Empire

Parallel to the Imperial Service that transmitted from Lisbon to the Empire, 
broadcasting flourished in the colonies, not by the hand of the state but in-
stead as projects set up by the white settlers living in some of the main co-
lonial cities. In other words, radio broadcasting in the Portuguese Empire 
was developed not strategically but mostly tactically, used by the local 
elites to affirm themselves as a locus of power. This tactical use of radio 
by the white elites does not fit De Certeau’s definition of tactics as the 
“art of the weak”.26 On the contrary, the Portuguese expats and the white 
population born in Africa were far from being in a weak position within 
the colonial society. However, I will argue that this usage of radio should 
be considered tactical, as it represents a clear example of how those who 
did not control the political structures look for opportunities opened by 
those in power to improve their own status. In this case, the white settlers 
took advantage of the late start of the state broadcaster’s Imperial Service 
and its shortcomings, as well as the fact that the Lisbon authorities had 
no strategic plan to set up broadcasting stations in the overseas territories.

The lack of initiative by the central government opened an opportunity 
for the economic elites to develop their own broadcasting projects, namely 
in Angola and Mozambique, the two major Portuguese possessions. The 
stations were set up as radio clubs and the dues paid by their members 
were a significant source of revenue, along with advertising, events – such 
as parties, dances, and fetes – and some occasional subsidies from the lo-
cal authorities.27 Those who engaged in setting up and managing the radio 
clubs took pride in demonstrating their capacity to create stations that, far 



76  Nelson Ribeiro

from being mere promoters of the New State, also echoed the lifestyle of 
those living overseas, capable of competing with the official broadcasters 
(Emissora Nacional but also the Emissora Oficial de Angola) on both the 
technological and programming fronts.

Radio clubs had a much better coverage of their regions of influence 
than the Lisbon state broadcaster, which throughout the years always 
struggled with the lack of powerful transmitters that would allow it to 
build a solid presence in the different colonial territories. In the late 1930s 
listeners in Africa would write to Lisbon complaining that it was much 
easier for them to tune in to stations such as the BBC, the German RRG, 
and Radio Moscow than to Emissora Nacional.28 The complaints would 
continue in the following decade, by which time many radio clubs had 
already been established in the overseas territories.

While the official broadcasters functioned as the voice of the colonial 
power, the private stations did not challenge the regime – nor would they be 
allowed to do so due to the regime’s control and repression apparatuses –  
but they did give visibility to a different imaginary about what it meant to 
live in Africa. For this, the radio clubs regularly aired cultural events with 
a hybrid nature, including musical programmes in which both Portuguese 
and African songs would be played.29 This mixture was particularly audi-
ble in music request programmes, which were one of the highlights of the 
programming schedule in many of the stations set up in Africa.30

The first radio clubs to have emerged in the Portuguese Empire in Africa 
were Rádio Clube do Sul (Radio Clube of the South), installed in Benguela 
(south of Angola) in the early 1930s before later transferring to the 
nearby city of Lobito,31 and Rádio Clube de Moçambique (Radio Clube of 
Mozambique, RCM), established in Lourenço Marques (the colony’s capi-
tal, today Maputo).32 Both initiated regular broadcasts several years before 
Emissora Nacional began both its domestic and imperial transmissions, 
which speaks to the entrepreneurial vision of the expats living overseas.

While the first radio clubs founded in Angola acquired significant lo-
cal influence in the different cities in which they were located, RCM be-
came the dominant station in the whole colony of Mozambique and soon 
evolved to become the most powerful station in the Portuguese Empire 
and on the African continent.33 This was made possible due to the decision 
to launch an English-speaking commercial channel for South Africa that 
broadcast mostly Anglo-Saxon pop music targeted at the young demo-
graphics. The English programme, which also started offering news bul-
letins in Afrikaans in 1947, became known as LM Radio (LM was short 
for Lourenço Marques) and was particularly appreciated for the music 
mix it played on the air, disrupting the domestic monopoly of the South 
African Radio Corporation which, until the introduction of its first com-
mercial service in 1950,34 presented more highbrow programming when 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  77

compared to the programmes being aired from Mozambique. LM Radio’s 
success in the South African market led it to sign profitable advertising 
contracts with several local businesses, as well as with multinationals op-
erating in the country.35 This allowed the station to expand its coverage of 
Mozambique and even to invest in powerful transmitters used to broad-
cast to Angola and to mainland Portugal. In 1939, when a new 10 kW 
transmitter entered into operation, the station management proudly an-
nounced that its signal now reached the metropolis.36

While LM Radio offered mostly music programming, RCM’s channel 
A (broadcast in Portuguese) offered a wide variety of programmes. This 
included recorded and live music, the latter performed at the station’s stu-
dios and in cultural clubs and theatres in Lourenço Marques. Talks on 
social and economic matters, children’s programming and news bulletins 
were also part of the programming schedule.37 While most segments were 
designed to cater to the taste of the listeners, which was considered in-
dispensable to please and attract the advertisers, the news bulletins were 
mostly composed of the official agenda of the colonial authorities, the Head 
of State, and the Head of the government.38 So, while most programmes 
had a hybrid nature, promoting Portuguese language and culture, but also 
echoing local identities and the lifestyle of the colonial elites, the news bul-
letins were perceived as performing a strategic function and thus spoke the 
voice of the political regime. It did not take long for the colonial authori-
ties to recognise the important role performed by the RCM in promoting 
what was described as the economic, social, and cultural development of 
Mozambique. Thus, as soon as 1937 the Governor General made RCM 
the sole beneficiary of the radio licence that was introduced that year and 
was to be paid by all those owning radio receivers in the colony,39 thus 
creating an entanglement between private and state interests.

The function performed by radio clubs in Angola did not differ sub-
stantially from that of the RCM in Mozambique. The major difference 
was that, instead of one major radio club, in Angola there were dozens of 
small/medium size broadcasters, the majority of which were established in 
the 1930s and 1940s. Later on, in the early 1950s two stations with a dif-
ferent ownership structure would also emerge – Radio Diamang, property 
of the Companhia dos Diamantes de Angola, and Radio Ecclesia, estab-
lished by the Catholic Church.40 These, however, did not change the radio 
ecosystem, which was mostly marked by the experimental environment 
that existed in most radio clubs.

The broadcasting landscape in Angola, featuring over 15 stations located 
in different cities, can be explained by the fact that, unlike in Mozambique, 
there was a significant presence of white settlers in many different prov-
inces and districts, which led the local elites to take pride in establishing 
their own radio clubs. Furthermore, because these stations had no access 



78  Nelson Ribeiro

to foreign revenue, they had no ambition to cover the entire territory of 
Angola and thus operated with a different mindset to that of RCM. One 
of the major stations was Rádio Clube de Angola (Radio Club of Angola, 
RCA), founded in the capital – Luanda – in 1937.41 The local authorities, 
faced with the fact that they had no access to broadcasting, soon entrusted 
RCA with transmitting the official news bulletins and programmes that 
were produced by the Governor’s office,42 who recognised the need to use 
the audio medium to promote its own agenda. This also signalled the po-
litical elite’s dependence on the initiatives of civil society to reinforce its 
own power and how it resorted to tactical initiatives for strategic purposes.

This entangled relation between different players and layers of power 
was made possible due to the lack of a clear distinction between private 
initiatives and the state itself in the context of the Portuguese Empire. 
To start, setting up a radio club was dependent on authorisation from 
the political authorities. In most cases, the colonial regime did not create 
many obstacles to such projects, because the stations with the most power-
ful transmitters were established by the local elites, whose businesses and 
economic power depended on the continuation of the colonial system. In 
other words, even though the local elites did not have the same status as 
those who ruled the colonial administration, and to some extent had a 
different understanding of what it meant to live overseas, while they used 
radio to increase their symbolic status, they also remained conscious that 
their own position in the colonial setting was dependent on the continua-
tion of the existing political system. For this reason, the establishment of 
private radio clubs did not constitute a threat to Salazar’s regime which, 
on the contrary, saw the stations as an opportunity to showcase the tech-
nological development being achieved by the territories under Portuguese 
rule. This meant that, even though these stations were established with a 
tactical mission, they ended up also serving the strategies of the political 
structures. The constituency that these stations did not serve was the en-
tire Black population, which made up the vast majority of those living in 
all the territories under Portuguese rule in Africa. It was only in the late 
1950s that certain stations would start airing some programmes targeted 
at the native populations when some radio producers – who rented air-
time on the radio clubs – understood they could make more money if they 
sold advertising to local businesses interested in targeting those who spoke 
African languages rather than Portuguese.

�Broadcasts in African Languages: Serving  
and Undermining the Colonial Power

The first regular programme to be aired in an African language in the Por-
tuguese Empire was Hora Nativa [Native Hour], which debuted on RCM 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  79

in March 1958.43 Broadcast in Ronga (one of the most widely spoken lan-
guages in the south of Mozambique), it was presented by Samuel Dabula, 
a professor and one of the founders of the Centro Associativo dos Negros 
(Black Associative Centre) in Lourenço Marques.44 Dabula was one of 
the first Black announcers to ever speak on the radio in Portuguese Africa 
and was put in charge of making both entertainment and news available 
to the native population in southern Mozambique. Because Hora Nativa 
was a commercial endeavour, the programme aired mostly music and light 
entertainment. However, Portuguese courses were also broadcast, along 
with drama and children’s programming.45 In order words, even though its 
main mission was to entertain the listeners, allowing RCM to expand its 
commercial success by reaching a new segment of listeners, it also served 
the Portuguese government’s strategy for the Empire. Nevertheless, it did 
not prevent the programme from being given a tactical usage by the Black 
producers and announcers, who were given some freedom to select the 
music and other content that was played on the air. Dabula, for example, 
oversaw the selection of musical groups to perform on the programme.46

Despite promoting the benefits of colonialism, Hora Nativa was the 
“first radio manifestation of Mozambican identity, which was particularly 
noticeable in the musical broadcasts”47 and those who worked on the pro-
gramme understood they had been given the opportunity to access a tool 
that could be used to promote African cultures, thus disrupting the homo-
geneity that had marked the airwaves in Mozambique until the late 1950s. 
On some occasions, the announcers were even able to include messages 
that were not controlled by the station management, as their knowledge of 
Mozambican languages was very deficient.48 The programme would come 
to an end after the outbreak of the war of independence in Mozambique 
in 1962. The Portuguese regime then decided to make strategic use of 
broadcasting in local languages. A new radio channel was created – Voz 
de Moçambique (Voice of Mozambique) – which became the successor 
to Hora Nativa but had a different goal. Although it was broadcast from 
RCM studios, Voz de Moçambique was no longer a commercial opera-
tion, instead coming under the control of the Psychological Action Service 
of the Portuguese Army.

Broadcasts in African languages then became part of the psychologi-
cal war that was taking place parallel to the military operations on the 
ground. The tactical use that was given to Hora Nativa by some of the 
producers and announcers was much more difficult due to tighter control 
from the regime, which took over the transmissions that thus became part 
of their strategy to prolong colonialism.

In Angola, broadcasts in African languages assumed an even more 
obvious tactical dimension, as they were initiated by radio producers 
who aimed to promote the culture of the indigenous populations. The 



80  Nelson Ribeiro

first non-Portuguese programme was aired on Rádio Clube do Huambo 
(Radio Club of Huambo) and was produced by Sebastião Coelho, a 
second-generation white settler born in Angola. His aim was twofold: to 
increase his business as a radio producer and to give visibility to African 
culture, namely music, theatre, and other oral traditions. To achieve these 
goals, in 1960 Coelho launched a two-hour programme Cruzeiro do Sul 
(Southern Cruise) entirely broadcast in Umbundu, the most widely spoken 
language in the south and centre of Angola, and for which he was granted 
authorisation from the governor of the local district.49 The programme 
was presented by two Black announcers who Coelho himself had trained: 
Judite Luvumba and José Castro. The programme gave voice to indig-
enous traditions and music, which led it to be considered the first expres-
sion of Angolanness on the radio.50 It acquired special importance after the 
outbreak of the war of independence in 1961, when the Portuguese regime 
started to repress more severely all those who would dare to dissent from 
the official policies.

Known for his broadcasting activities and for recording Angolan pop-
ular music produced in the musseques (the suburban neighbourhoods 
on the outskirts of the capital), Coelho was also involved in facilitating 
some gatherings of members of the People’s Movement for the Libera-
tion of Angola (MPLA), which led to his arrest by the political police in 
May 1963.51 After his release later that year, he was forced to leave his 
hometown and live in the capital Luanda, where he established a radio 
production company – Estúdios do Norte (North Studios) – that became 
responsible for programmes aired on different stations. The most notori-
ous was Café da Noite (Night Coffee), broadcast on Radio Ecclesia and 
sent by tape for rebroadcast to other stations located in different regions 
of Angola. Although it offered a mix of Portuguese and African music, it 
aired Angolan songs in its daily broadcasts, which made it quite an exclu-
sive programme in the Angolan context of the time.52 In 1964, Coelho also 
launched Tondoya Mukina o Kizomba (There is a Party in Our House), 
broadcast on Rádio Clube de Angola, and voiced in Kimbundu and Por-
tuguese. Unlike Café da Noite, this new programme only aired music pro-
duced in Angola in a clear attempt to use radio to promote the culture and 
the sounds of a nation that was fighting for independence.

The Portuguese authorities soon realised that broadcasts in local lan-
guages were being tactically used by those who supported independence 
and thus sketched a plan to take over transmissions in Angolan languages. 
However, in contrast to Mozambique, there was no station with the tech-
nical infrastructure needed to broadcast to the entire colony. No radio 
club had a network of transmitters capable of reaching all the provinces, 
and nor did the Emissora Oficial de Angola. Inaugurated in 1953, its 
shortwave transmitters supposedly covered the entire territory of Angola, 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  81

but in actual practice the quality of the radio signal was not always ac-
ceptable, which led the state broadcaster in Lisbon to send a team to 
Angola to assess the quality of reception. The report found the existing 
radio system deficient, and unable to provide effective coverage of the 
territory.53 This may help to explain why an official station dedicated to 
transmissions in Angolan languages only entered into operation in 1968, 
six years later than in Mozambique. The creation of Voz de Angola (Voice 
of Angola) was, nevertheless, perceived as a strategic move by the colo-
nial power, aimed at limiting the influence of the independence move-
ments. Although the technical support was guaranteed by the Emissora 
Oficial de Angola, in order to increase its credibility among the Black 
population, Voz de Angola presented itself as independent from the colo-
nial administration. In fact, it was under the direct control of the General 
Staff of the Army in Angola and the political police. It broadcast mostly 
in Umbundu and Kimbundu, and along with music and other features 
designed to appeal to the native population, it publicised the initiatives of 
the colonial government, which was said to be working for the develop-
ment of Angola while the independence movements were presented as 
acting in their own interest with the sole aim of controlling the territory’s 
natural resources.

While the Portuguese authorities took over broadcasting in African 
languages in the two major colonies, the major independence movements 
also made a tactical move regarding radio. Deprived of access to radio in-
frastructure that remained under the control of the colonial regime or the 
white elites, independence movements took advantage of the transborder 
nature of radio signals and started producing programmes abroad that 
were transmitted via shortwave. The Republic of Congo offered airtime on 
Radio Brazzaville to the MPLA, which in 1964 initiated the regular trans-
mission of Angola Combatente (Angolan Fighter, AC for short). AC was 
“the bailiwick of party intellectuals”54 and soon became a central tactical 
tool used by the MPLA to undermine the colonial regime. Programming 
consisted mostly of talks and news on the anti-colonial movement and 
the war of independence, which was largely absent from all the media 
controlled by the Portuguese, except for the official notices issued by the 
military55 that portrayed the war as a fight against the “terrorists” that 
were said to be undermining peace, order, and development.

Transmissions by liberation movements also took place from Congo-
Léopoldville, after its independence from Belgium. Broadcasts from 
Léopoldville (today Kinshasa) were operated by the Union of the People of 
Angola (UPA)56 – the predecessor of the National Front for the Liberation 
of Angola (FNLA) – urging the different ethnic groups to put aside their 
differences and join forces against the colonial regime. Transmissions took 
place in Portuguese, but also in Umbundu and Quicongo.57



82  Nelson Ribeiro

In Mozambique, FRELIMO resorted to transmissions from Dar Es 
Salaam (Tanzania), where the liberation movement had been established 
in 1962.58 It produced Voz da FRELIMO (Voice of FRELIMO), a pro-
gramme designed to promote the idea that Mozambique as a free and 
independent nation was only a matter of time.59 The programme would 
later also be broadcast from Lusaka (Republic of Zambia).

Overall, independence movements in both colonies made use of the op-
portunities given to them by new-born nations that had also fought colo-
nialism, allowing them access to resources that domestically were under 
the strategic control of the colonial power. The quality of reception of the 
programmes produced by the independence movements was lower than 
the one offered by the stations operating in the two colonies, namely Voz 
de Angola and Voz de Mozambique, but represented an important tactical 
move to foster hope for regime change among the segments of the popula-
tion that were politically active and that wished for national independence.

�Conclusion

While De Certeau’s theory makes a clear distinction between strategies 
and tactics and how these operate in different spheres that are separated 
by well-defined borders in the social realm, this chapter presents a less lin-
ear separation between the two. On the contrary, it demonstrates that in 
the context of broadcasting in the Portuguese colonies in Africa there was 
an entangled and complicated relationship between strategies and tactics, 
with different social and political agents resorting to radio to disseminate 
ideological messages.

Drawing a line between the strategic and tactical usage of radio broad-
casting in the Portuguese Empire is especially difficult due to Salazar’s 
broadcasting policy, which allowed the emergence of private stations man-
aged by the white settlers. Despite their privileged status in the context of 
colonial societies, the white population living in Africa was deprived of 
access to the top colonial management positions, which led them to set 
up radio clubs that served both strategic and tactical goals. On one hand, 
these stations shared several strategic goals with the official broadcast-
ers controlled by the Lisbon regime and were used as tools to promote 
the Portuguese language and culture, along with the regime’s propaganda. 
However, the radio clubs set up in Angola and Mozambique also aimed to 
increase the social standing of the white settlers living in these territories, 
who did not feel represented on the imperial broadcasts by the Lisbon 
state broadcaster. This ultimately led the radio clubs to develop a hybrid 
nature: private but dependent on local colonial administrations, aligned 
with the strategies of the colonial political structures but, whenever pos-
sible, taking advantage of the “cracks” opened by the Lisbon regime in 



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  83

broadcasting control to allow the lifestyle and the interests of the white 
population living in Africa to be heard on the radio.

The difficulties of clearly separating the strategic and tactical usage of 
broadcasting also extended to the transmissions operated by the libera-
tion movements. Having to deal with the lack of access to broadcasting 
infrastructure within the colonies, they resorted to transmitters made 
available to them by neighbouring states. These allowed the MPLA, the 
UPA, and the FRELIMO to produce programmes that tactically countered 
Portuguese colonialism. Such programmes were broadcast via transmitters 
made available to the pro-independence movements by new-born states, 
which allowed their broadcasting infrastructure to be used by foreigners to 
counter colonialism and promote socialism. The programmes thus served 
the tactical needs of the liberation movements and the strategic interests of 
the foreign governments that sponsored them.

Besides illustrating the complexities of drawing a line between the 
usage of the same media for strategic and tactical purposes, the case of 
Portuguese radio during late colonialism clearly demonstrates the entan-
gled connections between private and state media and between national 
and international broadcasting structures. This suggests that one needs to 
rethink and question how we use dichotomous categories to make sense 
of the role played by the media in different political and social contexts. 
Moreover, as the case of Hora Nativa and other African language pro-
grammes well illustrates, successful media projects started and operated 
by private initiatives can easily be taken over by those in power to ensure 
their alignment with the government’s strategy. All the messiness and en-
tanglements between private and public, national and international, dis-
cussed in this chapter seem far from unique. Instead, the interconnections 
between the different spheres are part of the everyday life of the media, in 
which strategies and tactics are frequently entangled.

Notes

	 1	 Susan J. Douglas, Listening In: Radio and the American Imagination (Min-
neapolis: University of Minnesota Press, 2004); Michele Hilmes, Radio Voices: 
American Broadcasting 1922–1952 (Minneapolis: University of Minnesota 
Press, 1997).

	 2	 E.g., Simon J. Potter et al., The Wireless World: Global Histories of Interna-
tional Radio Broadcasting (Oxford: Oxford University Press, 2022).

	 3	 Vincent Kuitenbrouwer, “Radio as a Tool of Empire: Intercontinental Broad-
casting from the Netherlands to the Dutch East Indies in the 1920s and 
1930s”, Itinerario, vol. 40, no. 1 (2016), 83–103; Simon J. Potter, Broadcast-
ing Empire: The BBC and the British World, 1922–1970 (Oxford: Oxford 
University Press, 2012).

	 4	 Simon J. Potter, Wireless Internationalism and Distant Listening: Britain, 
Propaganda, and the Invention of Global Radio, 1920–1939 (Oxford: Oxford 
University Press, 2020).



84  Nelson Ribeiro

	 5	 Nelson Ribeiro, “Segregation on the Airwaves: From a Monolingual to a 
Multilingual Broadcasting Model in Angola and Mozambique”, The Oxford 
Handbook of Radio and Podcasting, eds. Michele Hilmes and Andrew J. 
Bottomley (Oxford, Oxford University Press, 2024).

	 6	 Michel De Certeau, The Practice of Everyday Life (Berkeley, University of 
California Press, 1988).

	 7	 E.g., Kuitenbrouwer, “Radio as a Tool of Empire”; Simon J. Potter, Broadcast-
ing Empire: The BBC and the British World, 1922–1970 (Oxford: Oxford 
University Press, 2012); Nelson Ribeiro, “Broadcasting to the Portuguese 
Empire in Africa: Salazar’s Singular Broadcasting Policy”, Critical Arts: South-
North Cultural and Media Studies, vol. 28, no. 6 (2014), 920–937.

	 8	 De Certeau, The Practice of Everyday Life, 37.
	 9	 Rebecca P. Scales, Radio and the Politics of Sound in Interwar France, 1921–

1939 (Cambridge: Cambridge University Press, 2016); Philo. C. Wasburn, 
Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting and the Con-
struction of Political Reality (Westport: Praeger, 1992).

	10	 Potter, Broadcasting Empire.
	11	 Nelson Ribeiro, A Emissora Nacional nos Primeiros Anos do Estado Novo 

(1933–1945) (Lisboa: Quimera, 2005).
	12	 Filipe Ribeiro de Meneses, Salazar: Uma Biografia Política (Lisboa: Dom Quixote, 

2010).
	13	 Fernando Rosas, Salazar e o Poder – A Arte de Saber Durar (Lisboa: Tinta da 

China, 2015).
	14	 The lack of investment in the state broadcaster led to poor reception condi-

tions even in some of the major cities in the metropolis. This was criticised 
by listeners and by shop owners who sold radio receivers (e.g., letter sent by 
business owners to the President of Emissora Nacional published in Rádio-
Semanal, 27 July 1935).

	15	 Letter from Henrique Galvão to the Minister of Public Works and Commu-
nication, 3 February 1936, in Oliveira Salazar Archive (henceforth AOS), 
National Archives Torre do Tombo, Lisbon, CO/OP-7, folder 12.

	16	 Ribeiro, “Broadcasting to the Portuguese Empire in Africa”.
	17	 Potter et al., The Wireless World.
	18	 Marissa J. Moorman, Powerful Frequencies: Radio, State Power, and the Cold 

War in Angola, 1931–2002 (Athens: Ohio University Press, 2019).
	19	 Interview with António Fonseca (former RCM producer) by Nelson Ribeiro 

and Catarina Valdigem, 6 February 2020.
	20	 Nuno Domingos, Football and Colonialism: Body and Popular Culture in 

Urban Mozambique (Athens: Ohio University Press, 2017).
	21	 Cláudia Castelo, “O Modo Português de Estar no Mundo”: O Luso-Tropicalismo 

e a ideologia colonial Portuguesa (1933–1961) (Porto: Edições Afrontamento, 
1998).

	22	 Nelson Ribeiro, “A Polycentric Broadcasting Model: Radio and the Promotion of 
Portuguese Colonialism”, Journal Radio & Audio Media, vol. 29, no. 1 (2022): 
10–25.

	23	 Sílvio Santos, A Rádio Estatal ao Modelo Integrado: Compreender o serviço 
público de radiodifusão em Portugal (Coimbra: Universidade de Coimbra 
Editora, 2013).

	24	 Rogério Santos, A Rádio Colonial em Angola: Festas e Rifas para Comprar o 
Emissor (Lisboa: Universidade Católica Editora, 2020).

	25	 José Júlio Gonçalves, A Informação na Guiné, em Cabo Verde e em São Tomé 
e Princípe (Lisbon: ISCSPU, 1966).



Broadcasting Agency in the Portuguese Empire  85

	26	 De Certeau, The Practice of Everyday Life, 37.
	27	 Ribeiro, “A Polycentric Broadcasting Model”.
	28	 E.g. Letter from listener Francisco Gonçalves, resident in Lourenço Marques 

(Mozambique) who wrote on 28 July 1937 complaining that the Portuguese 
state broadcaster had poor reception conditions when compared with the 
transmissions from “London, Berlin, Radio Coloniale from Paris, Rome and 
others” (Letter published in Radio Nacional, 29 August 1937).

	29	 Recorded broadcasts from the 1940s and 1950s, Historical Archive of 
Mozambique, Maputo.

	30	 Santos, A Rádio Colonial em Angola.
	31	 Santos, A Rádio Colonial em Angola.
	32	 Ribeiro, “Broadcasting to the Portuguese Empire in Africa”.
	33	 Ribeiro, “Broadcasting to the Portuguese Empire in Africa”.
	34	 Mhlambi, Thokozani N., “Listening to Radio in South Africa, 1920s–1994”, 

The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies, eds. Mia Lindgren 
and Jason Loviglio (London: Routledge, 2022).

	35	 Rádio Moçambique, July 1936, p. 7.
	36	 Rádio Moçambique, December 1939, p. 1.
	37	 In accordance with several news items published during the late 1950s in the 

Radio Clube de Moçambique magazine.
	38	 Several editions of RCM’s Jornal da Noite [evening news bulletin], Historical 

Archive of Mozambique and Archive of Radio Mozambique, Maputo.
	39	 António Estevão, A Evangelização através da Notícia na Rádio Ecclesia (Luanda: 

Mayamba, 2019); Ernesto C. Barbosa, A Radiodifusão em Moçambique: O caso 
do rádio clube de Moçambique, 1932–1974. (Maputo: Universidade Eduardo 
Mondlane, 1997).

	40	 Santos, A Rádio Colonial em Angola.
	41	 Resumo Histórico – Rádio Clube de Angola, AOS,CO/UL, Folder 30B.
	42	 José Júlio Gonçalves, A Informação em Angola (Lisbon, n.p., 1964).
	43	 “Novas Emissões”, Rádio Moçambique, May 1958.
	44	 Luís Loforte, Rádio Clube de Moçambique: Memórias de um doce calvário 

(Maputo: CIEDIMA, 2007); António Sopa, A Alegria é uma Coisa Rara: 
Subsídios para a história da música popular urbana em Lourenço Marques 
(1920–1975) (Maputo: Marimbique, 2014).

	45	 Rádio Moçambique, May 1958, p. 6.
	46	 Interview with Matânia Odete Dabula (daughter of Samuel Dabula and an-

nouncer of Hora Nativa), by Nelson Ribeiro and Catarina Valdigem, 4 February 
2020.

	47	 Ribeiro, “Segregation on the Airwaves”.
	48	 Interview with Matânia Odete Dabula, 4 February 2020.
	49	 Santos, A Rádio Colonial em Angola.
	50	 Moorman, Powerful Frequencies.
	51	 Catarina Valdigem and Rogério Santos, “Sebastião Coelho e a Construção 

Sonora da Angolanidade”, Africana Studia, vol. 34 (2021), 147–165.
	52	 Santos, A Rádio Colonial em Angola.
	53	 Celestino Anciães Felício, “Elementos Para a História da Radiodifusão de 

Angola (conclusão)”, Eletricidade, vol. 87 (1973), 35–46.
	54	 Marissa J. Moorman “Guerrilla Broadcasters and the Unnerved Colonial State 

in Angola (1961–74)”, Journal of African History, vol. 59, no. 2 (2018), 249.
	55	 Maria Helena Saltão, “Em Cabinda e no Rádio Clube de Cabinda não havia 

Guerra”, O Jornalismo Português e a Guerra Colonial, ed. Sílvia Torres, 
(Lisboa: Guerra e Paz, 2016), 309–312.



86  Nelson Ribeiro

	56	 Pamphlet containing the transcript of a broadcast from Léopoldville, 16 August 
1960, Archive António Soares Carneiro, Lisbon, box 18, no. 4, folder 25.

	57	 Meneses, Salazar.
	58	 Fernando Dava et al., Vida e Obra de Mateus Sansa﻿̃o Muthemba (1906–1968) 

(Maputo: Arpac, 2015).
	59	 Alda Romão Saúte Saíde, “A Voz da FRELIMO and the Liberation of 

Mozambique”, Guerrilla Radios in Southern Africa. Broadcasters, Technology, 
Propaganda Wars, and the Armed Struggle, eds. Sekibakiba Peter Lekgoathi 
et al. (Lanham: Rowman & Littlefield, 2020), 19–29.


