
Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences

Political Readings of the 1956 Hungarian Revolution in Portugal 

Author(s): José Miguel Sardica 

Source: The Hungarian Historical Review , 2021, Vol. 10, No. 4, Interdependencies (2021), 
pp. 768-799  

Published by: Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian 
Academy of Sciences  

Stable URL: https://www.jstor.org/stable/10.2307/27115491

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide 
range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and 
facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org. 
 
Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at 
https://about.jstor.org/terms

Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences  is 
collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to The Hungarian Historical 
Review

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms

https://www.jstor.org/stable/10.2307/27115491


Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

http://www.hunghist.orgDOI 10.38145/2021.4.768

Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in 
Portugal
José Miguel Sardica
Catholic University of  Portugal
jsardica@fch.lisboa.ucp.pt

The 1956 Hungarian revolution had a resonant echo in Western Europe, gaining large 
attention and media coverage. This article explores how the small, peripheral Atlantic 
country of  Portugal, on the other side of  the European continent (Lisbon lies more 
than 3,000 kilometers from Budapest), which was under the rightwing conservative 
dictatorship of  António de Oliveira Salazar’s New State at the time, became interested 
in the Hungarian events, allowing them to be written about in the most influential 
newspapers. The article begins with a discussion of  the basic context of  the Hungarian 
revolution of  1956 and of  the Portuguese political context in the mid-1950s (the 
Salazarist regime and the bulk of  the oppositional forces) and then offers an analysis of  
articles found in seven important Portuguese newspapers. Essentially, it presents a survey 
of  the coverage of  the Hungarian Revolution in the Portuguese press and explores 
how those events were interpreted and how they had an impact on the ideological 
readings and positions of  the government, the moderate opposition, and the radical 
opposition of  the Portuguese Communist Party (PCP).       
The 1956 revolution merited extensive coverage in the Portuguese papers, with titles, 
pictures, and news boxes on the front pages sometimes continuing into the next pages 
of  a given paper or on the last page. The stories were narrated, for most part, in a 
lively, fluid, sentimental, and apologetic language. The New State in particular, but 
also moderate publications which were oppositional to Salazar, endorsed the Budapest 
revolutionaries and criticized and denounced orthodox communism in the form of  
Soviet repression, either in the name of  Christendom, national independence, and the 
Western European safeguard against communism (in the case of  Salazarism), or in the 
name (and hope) of  a democratic surge, which would usher in strident calls for civil 
liberties (in the case of  oppositional voices). With the exception of  the press organ 
which voiced the official position of  the Portuguese Communist Party, supporting the 
Soviet response against the Hungarian insurgents (and thus was in sharp contrast with 
the larger share of  public opinion), there was a rare convergence, despite nuances in 
the language, in the images, narratives, messages, and general tone of  the articles in the 
various organs of  the Portuguese press, which tended to show compassion and support 
for the insurgents in Budapest because their actions targeted communism and tended 
to decry the final bloody repression, which exposed the Soviet Union as a murderous 
regime. 
Keywords: Portugal, New State, Salazar, Hungary, newspapers, public opinion, anti-
communism, opposition, Portuguese Communist Party, Cold War, 1956

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

769

Introduction

During the Cold War, few major events in Eastern Europe made headline 
news in the West. Among the events that caught the attention of  people in the 
West were occasions in which a “distant” and “forgotten” country in the East, 
behind the Iron Curtain, rose to the fore and dared challenge Soviet domination. 
To some extent, these occasions, which included national uprisings and anti-
Soviet rebellions, were a political tool with which the West could denounce the 
Kremlin’s international rule. These cases included, first and foremost, the revolt 
in East Germany in 1953, the 1956 revolution in Hungary, and the Prague Spring 
in Czechoslovakia in 1968. 

The events in Hungary in the autumn of  1956 had a resonant echo in Western 
Europe, grabbing considerable attention and media coverage. In a seminal essay 
authored in the aftermath of  the revolution, world-renowned political scientist 
Hannah Arendt would make the following remarks concerning the uprising:

This was a true event whose stature will not depend upon victory 
or defeat; its greatness is secure in the tragedy it enacted [...] What 
happened in Hungary happened nowhere else, and the twelve days of  
the revolution contained more history than the twelve years since the 
Red Army had ‘liberated’ the country from Nazi domination.1

The fact that Hungary caught the attention of  the media and the political 
world in West Germany (where Hannah Arendt lived by then), France, Italy, 
or the UK (i.e., the major continental powers and the closest US ally) does not 
come as a surprise. In this article, I deal with a case which, by comparison, is 
a bit eccentric. I consider how Portugal, a small, peripheral Atlantic country 
on the other side of  the European continent (Lisbon is more than 3,000 
kilometers from Budapest) and under the rightwing conservative dictatorship 
of  António de Oliveira Salazar’s New State, became interested in the events in 
Hungary, allowing them various spreads on the most influential newspapers. 
Recalling the basic coordinates of  the Hungarian Revolution of  1956 and of  
the Portuguese political context in the mid-1950s (the Salazarist regime and 
the bulk of  the oppositional forces) and offering an analysis of  writings from 
seven important Portuguese newspapers, I present a survey of  the Portuguese 
press and its coverage of  the Hungarian revolution, to explore how those events 
were commented and impacted on the ideological readings and positions of  the 

1 Arendt, “Totalitarian Imperialism,” 5.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



770

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

government, its moderate opposition and the radical opposition of  the PCP, the 
acronym for the Portuguese Communist Party.  

Salazar’s New State exerted censorship over every form of  media, though at 
times its visible activity could be reduced, because the intensity of  the repression 
varied according to the nature of  the national or international themes. All 
materials were read by the censors, who would cut the forbidden parts and force 
newsrooms to alter contents, with no blank spaces being allowed in printed 
papers. From 1936 onwards, because of  Spanish republican propaganda pouring 
into Portugal to encourage anti-Salazarist opposition, all foreign publications 
and news had to be authorized before being allowed into circulation. Radio was 
also strictly censored, and only “friendly” broadcasters were tolerated, such as 
the state-owned national radio company and the Catholic broadcaster. When 
regular television started in Portugal in 1957, there was only a single channel, and 
it was state-owned and thus easily controlled by the political power.2

Despite this apparatus, in late October and early November 1956, “the 
Portuguese press became, overnight, a very free source of  knowledge on the 
Eastern world, about which almost everything could be said or thought.”3 The 
anti-communist revolution in Hungary was seen as meriting broad coverage in 
the Portuguese papers, with titles, pictures, and news boxes on the front pages, 
sometimes spreading into the interior or even the last pages, featuring, in most 
cases, a lively, fluid, sentimental, and apologetic language. Due to the political 
orientation of  Salazarism, which sought to isolate the country from any undesired 
foreign influence, the Portuguese press had few correspondents working directly 
from abroad and none placed in the capital cities of  Eastern countries. For 
international themes, newsrooms relied on dispatches from international 
correspondents, transmitted through news agencies, above all France Press and 
Reuters. In the particular case of  Catholic newspapers and public opinion, close 
international ties were held with the Vatican State, and Pope Pius XII’s diplomatic 
appeals concerning the fate of  the Hungarian Catholics were the prime source for 
the faithful Portuguese. In 1956, information from Budapest reached Portugal 
via Paris, Rome (the Holy See), London, and Vienna, and the mere fact that 
papers could publish articles about what was unfolding in Hungary, quoting the 
political proclamations in Budapest and the insurrectionists’ radio broadcasts 
and reproducing photographs, shows that censorship allowed newsrooms to do 

2 Barreto, “Censura,” 276–80; Azevedo, A Censura de Salazar e Marcelo Caetano, 69–75.
3 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 36.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

771

this, since all foreign material had to be preauthorized before any public release. 
As for the clandestine Portuguese Communist Party, its sources varied, but there 
were underground ties with Spanish and French communist forces, chiefly with 
the Parisian newspaper L’Humanité (the official organ of  the French Communist 
Party), which had its own correspondent reporting from Budapest. 

Through most newspapers, during the days of  the Hungarian revolution, 
Portuguese readers were provided with realistic journalism which used words 
such as “independence,” “nationalism,” “liberty,” “democracy,” “socialism,” 
“revolution,” “insurrection,” “hope,” “longing,” “fight,” “combat,” “repression,” 
“brutality,” “massacre,” and “death.” This vocabulary, usually absent from the 
Portuguese media in the Salazarist conservative, sanitized state, was displayed by 
Salazarist papers and also by titles where moderate oppositional voices were able 
to state their views. The vivacity, energy, and empathy of  the language conveyed 
how something important was taking place far from Lisbon, on the other 
“enemy” side of  Europe, worth following and commenting on. Not surprisingly, 
the New State expressed its support for the Budapest revolutionaries, but so 
did moderate oppositional sectors to Salazar. Both criticized and denounced 
orthodox communism in the form of  Soviet repression, either in the name of  
Christendom, national independence, and the protection of  Western European 
anti-communism (in the case of  Salazarism) or in the name of  (and hope for) 
a democratic surge, which it was hoped would be accompanied by recognition 
of  civil liberties (in the case of  oppositional voices). Apart from the official 
position of  the Portuguese Communist Party, which supported the Soviet 
attitude response to the Hungarian insurgents and was in sharp contrast with the 
larger share of  public opinion, there was a rare convergence, despite the language 
nuances, in the images, narratives, messages, and general tone of  the articles in 
the Portuguese press and in the support for the insurgents in Budapest, because 
their actions targeted communism and the final bloody repression exposed the 
Soviet Union as a murderous regime. 

The press survey below draws on seven Portuguese titles running at the 
time of  the Hungarian revolution: Diário de Notícias (the best-seller generalist 
newspaper, broadly identified with the ideological stance of  the New State), O 
Século (a generalist, more popular newspaper, also identified with the regime), 
Diário da Manhã (the official newspaper for Salazarism), Novidades (the official 
newspaper for the Catholic church), República and Diário de Lisboa (the two main 
newspapers voicing moderate liberal oppositional opinions), and, lastly, differing 
from all these, Avante!, the monthly clandestine title which was the official organ 

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



772

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

of  the Portuguese Communist Party. The survey will focus mainly on sample 
readings from two moments in the unfolding of  the Hungarian revolution: the 
initial hopes in the late October days which seemed to bear witness to the triumph 
of  the insurrection, and the disillusionment and criticism sparked by the final 
defeat of  the revolutionary forces in the early days of  November. Additionally, 
attention will be paid to the laudatory publicity given to many Portuguese civic 
pro-Hungarian demonstrations and campaigns or acts of  solidarity mounted by 
the national authorities and the national Catholic church.4

The Events in Hungary in 1956 and the Portuguese Context: The Salazarist 
Regime and the Oppositional Forces

In February 1956, the denunciation of  Stalin’s crimes at the Twentieth Soviet 
Party Congress encouraged dissidents within Eastern Europe communist 
parties. In Hungary, the winds of  de-Stalinization ignited old national patriotic 
feelings and a deep anti-Soviet resentment, and various groups of  intellectuals, 
students, and workers started crying out for freedom and a better standard of  
living. Khrushchev tried to tone down the Hungarian protests by encouraging 
the local Stalinist party leader Mátyás Rákosi to resign. Rákosi was replaced, in 
July 1956, by another hard-liner, Ernő Gerő, but this only intensified audible 
demands for change and democratization.5

On October 23, 1956, a massive popular demonstration broke out in the 
streets of  Budapest as protesters demanded the end of  the communist rule, the 
withdrawal of  Soviet troops, a set of  reforms, free elections, and the symbolic 
release of  Cardinal Jószef  Mindszenty, the Hungarian Primate, who had been 
imprisoned since 1949.6 Recognizing that the appointment of  Gerő had been 
but a mistake, the Soviet authorities allowed for a restructuring of  the local 
government. Imre Nagy (who had previously led Hungary in 1953–55) became 
Prime-Minister and János Kádár became the First Secretary of  the Communist 
Party. In the following days, from October 24 to 28, revolution seemed to have 
triumphed, even amidst acts of  repression. Nagy called on reformists (social 
democrats), accepted multi-partisanship, released Mindszenty and roughly 
5,000 other political prisoners, and started defending a “free, democratic, and 

4 All translations of  passages from the sources listed in the bibliography and of  newspaper titles, texts, 
and image captions are by the author of  this article.
5 Kershaw, Roller-Coaster, 123–24; Judt, Postwar, 313–14.
6 Gilbert, A History of  the Twentieth Century, 392–93; Kershaw, Roller-Coaster, 124–25.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

773

independent” Hungary, promising to abolish the secret police and secure the 
departure of  Soviet troops from Budapest.7 

On October 29, the Soviet troops stationed in Hungary withdrew. Two 
days later, Prime Minister Imre Nagy went one step further, and indeed in 
doing so took a step too far for the Kremlin, by announcing that Hungary 
would withdraw from the Warsaw Pact. Determined to crush the Hungarian 
“counterrevolution,” the Kremlin decided to act decisively. On November 1, 
75,000 soldiers and 2,500 tanks crossed the border into Hungary heading for 
Budapest.8 At dawn of  November 4, they reached the capital and violently 
repressed all demonstrators. The Soviet invasion of  Budapest lasted 48 hours, 
with tragic numbers. An estimated 22,000 Hungarians and 2,300 Soviet soldiers 
were killed or wounded. In the aftermath of  the repression, 100,000 citizens 
were imprisoned, 35,000 were put on trial, and 26,000 were found guilty and 
sentenced. In the following weeks, 13,000 Hungarians were dismissed from their 
offices or sent to Soviet camps, and some 200,000 people (two percent of  the 
population) fled the country.9 On November 7, János Kádár was entrusted with 
the Hungarian government and given the task of  saving the “Popular Republic” 
from any “fascist counterrevolutionaries.”10 Democracy in Hungary would have 
to wait until the revolutions of  1989–90, more than one generation later. 

The Western reaction to the Hungarian uprising was primarily determined by 
the ruling Cold War status quo. Notwithstanding the détente that followed Stalin’s 
death (in 1953), the division of  Europe was “a de facto state of  affairs not to be 
challenged through military means,” and in that division, Hungary fell behind 
the Iron Curtain and was deeply embedded in the geographical area dominated 
by Soviet rule. Thus, as historians have noted, for the West, “the costs of  any 
direct intervention within the Soviet sphere were simply too high.”11 Even if  the 
events which had taken place in Hungary had stirred an awakening in Western 
European public opinion, shattering some hopes and illusions about the Soviet 
model of  socialism and exposing it as a form of  totalitarian imperialism (to the 
dismay of  many socialist and even communist voices), all the West was willing to 
do was to offer criticism of  the Soviet atrocities which had been committed and 

7 Palmer, Dictionary, 196; Judt, Postwar, 315; Kershaw, Roller-Coaster, 125–26.
8 Gilbert, A History of  the Twentieth Century, 394.
9 Palmer, Dictionary, 196; Gilbert, A History of  the Twentieth Century, 396; Kershaw, Roller-Coaster, 127.
10 Palmer, Dictionary, 196.
11 Best et al., International History, 233.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



774

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

make pledges that the UN would support verbal condemnations of  or sanctions 
against Moscow.12

This was also, as will be shown, the overall tone of  media reactions in 
Portugal, where a rightwing, ultra-nationalistic, authoritarian, conservative, and 
Catholic-rooted dictatorship called the “Estado Novo” (New State) had been in 
place since the early 1930s. Led by António de Oliveira Salazar, an elitist catholic 
finance professor from the University of  Coimbra, the New State had survived 
the Nazi-fascist defeat in World War II, entering a second period of  its history, 
from 1945 until the end of  the 1950s, of  internal consolidation and external 
acceptance.13 A staunch anti-communist, Salazar always defined the ideology 
spreading from the Soviet Union as “the greatest heresy of  our age.”14 Thus, 
he was able to enter the Cold War era as a tacit member and ally of  the crusade 
against Soviet communism, or in other words as “an anticommunist bulwark 
of  Western civilisation,”15 allowing Portugal to become a founding member of  
NATO in April 1949, to enter the United Nations in December 1955, and to be 
a founding member of  EFTA (the European Free Trade Association, a rival of  
the continental EEC) in January 1960, all international ties which “lessened the 
relative isolation of  Salazar’s authoritarian regime.”16 With the consolidation of  
the Cold War international scenario, the 1950s were the easiest and quietest years 
of  Salazarist rule. The regime projected an image of  “benign authoritarianism.”17 
The Marshall Plan financial aid fostered economic development and helped calm 
social unrest, and the regime managed to secure more foreign endorsements 
of  its hold on power.18 Salazar never lost sight, however, of  the necessity of  

12 Judt, Postwar, 321–23; Kershaw, Roller-Coaster, 127–28.
13 Sardica, Twentieth Century Portugal, 65–69.
14 Such a definition of  communism was presented by Salazar in a speech delivered on January 28, 1934 
(Salazar, Discursos e Notas Políticas, 308) and would not be altered until his death in 1970. According to 
Portuguese historiography, “hostility towards the USSR was an immobile and bedrock principle of  Salazar’s 
foreign policy and the pivotal element of  his anti-communist crusade. Salazar always deemed communism 
a deadly threat to Western civilization, one that should be fought against by every possible means” (Pereira, 
“União Soviética,” 555).
15 Pinto, “Twentieth-Century Portugal,” 43.
16 Barreto, “Social Change in Portugal,” 159.
17 Pinto, “Twentieth-Century Portugal,” 43.
18 As the young oppositional Mário Soares would lament, those were the years during which Queen 
Elisabeth and Princess Margaret from the UK, Presidents Eisenhower (USA), Sukarno (Indonesia), and 
Kubitschek (Brazil), the Spanish General Franco and the NATO fleets visited Lisbon, thus legitimizing the 
ruling Portuguese dictatorship (Soares, Portugal Amordaçado, 199–200).

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

775

intensifying ideological indoctrination and taming potential problems caused by 
oppositional forces.

In the immediate aftermath of  World War II, the various oppositional 
factions (including the Communist Party) had coalesced against Salazarism, 
trying to take advantage of  the pro-democratic wave of  1945. The MUD, the 
Portuguese acronym for the Democratic Unity Movement, was created and 
briefly tolerated by the regime, and the upsurge of  anti-Salazarism lasted until 
1949, when the opposition rallied around the presidential candidacy of  General 
Norton de Matos. But after those initial collaborative strategies, the various 
sectors of  the opposition seemed divided, withdrawn, and demobilized, and 
they had a diminished capacity to intervene.19 The consolidation of  the Cold 
War, which split Europe and the World in half  and sparked new conflicts (like 
the Korean War of  1950–53), led to the growing distancing between Portuguese 
communists and all the other oppositional forces. 

The Portuguese oppositional field was indeed plural rather than singular, with 
dividing lines whose rigidity or fluidity varied over the course of  the decade.20 
Two major factions can be identified: the broad spectrum of  the moderate, 
non-communist opposition and the clandestine opposition of  the Portuguese 
Communist Party. Tolerated by Salazar as a sort of  a “semi-legal and controlled 
political competition,”21 the moderate opposition was a set of  liberal and old 
republican voices mixed with younger socialist voices, the former rallying around 
the so-called DDS (the Portuguese acronym for Social-Democrat Directory), led 
by prestigious figures such as António Sérgio, Mário de Azevedo Gomes, Jaime 
Cortesão, and Francisco Cunha Leal, the latter consisting of  the so-called RRS 
(the Portuguese acronym for Socialist-Republican Resistance), led by emerging 
figures such as Piteira Santos and Mário Soares.22 They all voiced support for 
Western-type democracies, and they repudiated totalitarian communism and 

19 Rosas, O Estado Novo, 518; Tengarrinha, “Os caminhos da unidade democrática contra o Estado 
Novo,” 392; Pimentel, História da oposição à ditadura, 277.
20 Cruz, “A oposição eleitoral ao Salazarismo,” 777; Pimentel, História da oposição à ditadura, 241 and 273.
21 Cruz, “A oposição eleitoral ao Salazarismo,” 701.
22 Cruz, “A oposição eleitoral ao Salazarismo,” 705; Soares, Portugal Amordaçado, 195. Mário Soares, the 
future Prime Minister and President of  post-1974 democratic Portugal, had started his political activity in 
the ranks of  the Portuguese Communist Party. In the beginning of  the 1950s, however, he became a critic 
of  the “intolerable rigidity” of  it, leading the Party to label him an “opportunist” and “renegade.” In 1951, 
Soares broke with the communists and went on to become one of  the most important democratic socialist 
voices against Salazar’s dictatorship (Portugal Amordaçado, 171, 177–78).

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



776

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

tried to foster a peaceful (electoral) evolution for a post-Salazarist path.23 Among 
their ranks, a lively debate went on concerning whether or not to seek or accept 
communist cooperation, since doing so would render them less tolerable in the 
eyes of  the regime and thus make it more difficult for them to attract Salazarist 
dissidents.24 

Persecuted as an “illegal, clandestine, and radical”25 opposition, the PCP 
had been created in March 1921, and it was later one of  the forces fighting 
against Salazar’s ascent to power. Deemed an “atheist,” “revolutionary,” and 
“foreign” negative influence by the New State, the PCP was able to survive 
underground, with secret passwords and informants, a ciphered language, and 
some discreet typographies, and the party was able to keep a monthly newspaper 
entitled Avante! in circulation.26 The communist opposition went through two 
different periods in the 1950s. In the first half  of  the decade, following the 
capture and arrest of  Álvaro Cunhal, PCP’s key figure, by the political police (in 
1949), communists were dominated by internal sectarianism, ideological dogma, 
persecution, and purges, and the party became increasing isolated from and 
closed off  to other oppositional factions as it clung to its revolutionary plans to 
overthrow Salazarism without first forging any “anti-fascist” unity.27 But in the 
aftermath of  Stalin’s death, the international détente, and its tone of  peaceful 
cohabitation between the two blocs, the PCP adopted a new strategy that would 
dominate the second half  of  the decade, seeking to overcome sectarianism and 
opening collaborative platforms with all oppositional forces in search of  what 
was termed a “peaceful solution to the Portuguese problem.”28 This internal 
détente, this “transitional policy,” this openness, which was later characterized 
as a “rightist deviation,” was a reaction against the isolation and weakness felt 
inside the party and was also significantly influenced by a parallel path followed 
by the Spanish Communist Party.29 

23 Rosas, O Estado Novo, 519–22; Ventura, “A crise da oposição democrática no início dos anos cinquenta,” 
255; Pimentel, História da oposição à ditadura, 277.
24 Rosas, O Estado Novo, 523.
25 Cruz, “A oposição eleitoral ao Salazarismo,” 703.
26 Cunha, “Partido Comunista Português,” 24–30.
27 Raby, “A crise ideológica da oposição,” 47; Rosas, O Estado Novo, 521–22; Madeira, Os Engenheiros de 
Almas, 251–54.
28 Rosas, O Estado Novo, 522; Madeira, Os Engenheiros de Almas, 268–69; Pimentel, História da oposição à 
ditadura, 292–93.
29 Pereira, Álvaro Cunhal, 352. Santiago Carrillo, a “moderate” communist, would reach the leadership 
of  the Spanish Communist Party in August 1956, moving past the old orthodox leaders from the Spanish 
Civil War in the 1930s.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

777

Such an ideological shift was introduced during the PCP’s Central 
Committee meeting of  August 1955, where it was advocated by Júlio de Melo 
Fogaça, who essentially had replaced Cunhal as the leading name in the Party.30 
This is why some historians contend that the PCP anticipated some of  the main 
conclusions of  the Twentieth Soviet Party Congress of  February 1956, i.e., de-
Stalinization, peaceful coexistence, parliamentary transition towards socialism, 
and collaborative platforms among communists, social-democrats, and liberals.31 
In April 1956, the Portuguese and Spanish communists issued a joint note 
defending “peaceful,” “democratic solutions” for their countries through the 
rallying of  the “broadest social and political forces” that opposed both Salazar 
and Franco.32 In October of  that year, perhaps coinciding with the Hungarian 
uprising, the Portuguese communist Central Committee issued a document 
conveying the new acting line of  a “vast anti-Salazarist electoral front,” which 
could even extend to Catholics and dissidents from fascism, and expressing 
criticism of  past sectarian positions.33 The party’s official program in the PCP’s 
V (clandestine) Congress, which was held in September 1957, confirmed this 
line.34 Less than a year later, in June 1958, this oppositional catch-all platform 
would coalesce behind General Humberto Delgado and his daring campaign in 
the presidential elections, won, through electoral fraud, by the regime’s candidate, 
Admiral Américo Tomás.35 Had the Portuguese Communist Party maintained 
such a reformist and collaborative approach, it could have been converted into 
what would later be labelled a “euro-communist” party, like many similar parties 
in Europe, escaping the tight orthodox grip of  Moscow’s tutelage.36 But in the 
early 1960s, Álvaro Cunhal, having escaped from prison, where he had been a 
critic of  Fogaça’s “rightist deviation,” reentered the communist leadership and 

30 Rosas, O Estado Novo, 522; Pereira, Álvaro Cunhal, 367.
31 Raby, “A crise ideológica da oposição,” 49; Cunha, “Partido Comunista Português,” 27; Pimentel, 
História da oposição à ditadura, 293.
32 Pereira, Álvaro Cunhal, 371.
33 Raby, “A crise ideológica da oposição,” 54; Pereira, Álvaro Cunhal, 382–83.
34 The communist party’s new program of  September 1957 was entitled The Unity of  Anti-Salazarist 
Forces. Decisive Factor for National Liberation (see Raby, “A crise ideológica da oposição,” 55; Ventura, “A crise 
da oposição democrática no início dos anos cinquenta,” 256).
35 Rosas, O Estado Novo, 522–23; Madeira, Os Engenheiros de Almas, 353–56; Gorjão, Mulheres em tempos 
sombrios, 209.
36 Raby, “A crise ideológica da oposição,” 57; Pimentel, História da oposição à ditadura, 308.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



778

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

cut short that evolving path, reinstating the isolationist strategy of  an armed 
revolution against the ageing Salazarist regime.37 

Other shades or factions of  opposition were also surfacing in the late 
1950s. A diffuse student protest movement emerged in universities and high 
schools, rising to the fore and gaining the attention of  the public news outlets 
in December 1956, when a large part of  the Portuguese youth opposed a decree 
that threatened the autonomy of  academic associations. Protesting against this 
was a mixture of  non-partisan students, alongside others who were militants 
of  the RRS, the PCP, and even Catholic Universitarian Youths.38 Students and 
Catholics would also react to the 1956 Hungarian events and show their support 
for the revolutionaries (as I will discuss), but their strength as an oppositional 
force (the latter under the label of  “Progressive Catholics”) would be much 
more recognizable as a phenomenon in the 1960s.39   

A solid postwar and internationally recognized dictatorial regime facing a 
feeble opposition comprised of  different actors who were divided between a 
collaborative anti-Salazarist strategy and separate legal or revolutionary options—
this was the overall portrait of  the Portuguese political scenario in the 1950s. 
How strong was Salazar’s position, both in the international arena and within the 
national context? How determined and effective could the tolerated moderate 
opposition be? To what extent would the communist party actually be open to 
other elements of  the anti-Salazarist front? These issues and others influenced 
how the Hungarian events were received, interpreted, and instrumentalized in 
Portugal in 1956 by the various commentators. 

The Salazarist and Catholic Press Coverage of the Events in Hungary

In late October and early November 1956, three international themes made the 
headlines in the majority of  the Portuguese press: the Suez crisis, which brought 
Gamal Abdel Nasser’s Arab nationalism in Egypt into direct confrontation with 
Israel, the UK, and France; Eisenhower’s reelection campaign in the United States; 
and the Hungarian revolution. In particular in the tense days when Budapest 

37 Tengarrinha, “Os caminhos da unidade democrática contra o Estado Novo,” 408; Madeira, Os 
Engenheiros de Almas, 371–372. Cunhal was elected Secretary General of  the party in early 1961 with a 
program entitled The Rightist Deviation in the PCP 1956–1959, which harshly condemned any moderate 
reformist ideas. 
38 Rosas, O Estado Novo, 521; Pimentel, História da oposição à ditadura, 301; Accornero, The Revolution before 
the Revolution, 43–46.
39 Martins, “Oposição em Portugal,” 65–66.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

779

was the stage of  confrontations between pro-democrats and Soviet forces, the 
Hungarian events were the domineering theme, overshadowing the other two 
international issues, especially within the pro-Salazarist and traditionally Catholic 
press, for which, clearly, Hungarian events offered an important “propagandistic 
breath” for a renewed “anti-communist campaign.”40

The Hungarian events were first reported on in the pro-regime newspapers 
in an ideological editorial published on October 23 in Diário de Notícias. The 
editorial, which bore the literary title “Something new on the Eastern front,” 
offered an analysis of  the eroding dynamics of  communism:

There is an evident crisis in Russia. The gigantism of  the Stalinist 
massive construction is under severe threat […] Stalin was a bloody 
tsar, no doubt. But his tyranny represented unity. A harsh unity 
through asphyxia, but unity nevertheless [...] It would be absurd not to 
consider, within Western defense policy, this transformative tendency, 
not for premature celebrations, but for the consolidation of  Western 
solidarity.41 

Two days later, an article entitled “Budapest in Flames” (which included 
two photos of  Rákóczi Avenue in Budapest), offered a narrative of  the fighting 
in various areas of  the city, with explicit mention of  the hundreds of  dead 
and wounded. Considerable attention was given to the symbolic act of  the 
destruction of  Stalin’s statue and to the use of  unmarked Hungarian military 
uniforms and flags.42 Imre Nagy, the newly appointed Prime Minister, defined 
as “a liberal communist,” was quoted as saying that he would be enforcing 
“a program for the liberalization of  Hungarian communism.”43 In O Século, 
the tone was the same, though the approach was more sensationalistic, with 
a large picture of  Budapest’s parliament square under the “horrors” (“10,000 
victims”) committed by “the Red Army.” News from Moscow made references 
to pressure on Khrushchev, since the Hungarian uprisings were allegedly “direct 
consequences of  the liberalizing policies of  de-Stalinization.” It thus seemed that 
the “democratization of  Hungarian public life” was underway, especially because 
of  the announced withdrawal of  Soviet forces and the “end of  repression and 

40 Pereira, Álvaro Cunhal, 392.
41 Diário de Notícias, October 23, 1956, 1.
42 Communist symbols (such as the red star) were ripped from revolutionary banners and uniforms, 
which then simply displayed the Magyar colors, as in Lajos Kossuth’s Hungarian revolution of  1848–49 
(See Diário de Notícias, October 28,1956, 1; October 29, 1956, 1). 
43 Diário de Notícias, October 25, 1956, 1 and 5.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



780

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

the political police.”44 On October 29, after the initial confrontations between 
revolutionaries and state authorities in Hungary, considerable space was given to 
international reactions to what apparently had been a victory for the insurgents. 
According to Nagy, events in Hungary should be understood as “a democratic 
movement to guarantee our independence, which is the only basis of  a true 
socialist democracy.”45 

Diário da Manhã and Novidades, the official newspapers of  the regime and 
the Catholic Church in Portugal, adopted more conservative approaches to their 
reporting on the Hungarian revolution, but they were unambiguously supportive 
of  the revolutionary forces. In an editorial by Jacques Ploncard d’Assac (a 
French far-right activist and counsellor to Salazar) entitled “the Red Danube,” 
the Portuguese readership was informed of  how

[t]he Budapest leaders were surprised and surpassed by the violence of  
a truly nationalistic uprising. The Communist party soon understood 
that if  such a rebellion was not immediately crushed in blood, the 
Hungarian communist regime would suffer the same fate experienced, 
37 years ago, by Béla Kun’s first Hungarian Soviet republic.46 

Instead of  praising Nagy, whose “democracy” and “reformed socialism” 
were too radical for Salazar, publicity was given rather to both the “valiant 
people” of  Hungary, the figure of  Cardinal Mindszenty, and to Mindszenty’s 
radio appeals to the UN and Western powers for support. In accordance, the 
Portuguese Catholic Church publicly called for a mass to be celebrated in Lisbon 
for “the sufferings of  the Hungarian heroes killed in the largest tragedy in our 
recent times” and for “the liberation of  all the peoples enslaved by Moscow’s 
tyranny.”47

The counterattack launched by the Soviet forces, which invaded Hungary 
and smothered the nationalistic uprising, was given even greater attention by the 
Portuguese newspapers. Diário de Notícias informed its readers that “Hungary 
is totally occupied by the Soviet army, which yesterday at dawn invaded the 
country with massive forces,” and it offered dramatic claims concerning the 
pleas made by the victims: “We will be massacred”; “God save our souls.” Such 
“unmatched ferocity” deserved harsh international criticism, and the article 
quoted Adenauer’s plea for the Hungarians and Eisenhower’s urgent message to 

44 O Século, October 27, 1956, 1.
45 Diário de Notícias, October 29, 1956, 1.
46 Diário da Manhã, October 30, 1956, 1.
47 Novidades,  October 31, 1956, 1; November 3, 1956, 1.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

781

Nikolai Bulganin, the Premier of  Soviet Union under Khrushchev.48 According 
to O Século, “Western public opinion” was unanimous in its “indignation,” 
condemning “in unprecedented terms the brutality and cynicism of  the Soviet 
Union,” because the “Hungarians fought with astonishing energy [and were] 
willing to resist until death.”49 Large titles filled the Novidades: “Budapest is a 
huge brazier after massive Soviet attack.” The Vatican Radio was quoted as 
having said that “violence is the true spirit of  communism.” And in its reporting 
on Cardinal Mindszenty’s decision to take refuge in the American Legation and 
how the Portuguese episcopate was calling for a day’s prayer for the Hungarians, 
the paper explained that the “humane” intentions of  the Nagy government had 
been overthrown by a “killing machine” totally alien to any concern for “human 
dignity” or “respect for the will of  the people.”50 Diário da Manhã offered 
doctrinal considerations concerning each nation’s due legitimacy in fulfilling its 
political self-determination:

At this moment in Hungary, one of  the greatest acts of  violence 
recorded in the saddest pages of  modern history was committed, 
violence exercised in the name of  an ideology which, even bringing 
with it a disgusting flow of  atrocities, overcomes itself  by refusing to 
accept that a people, entitled to its destiny, can repudiate it and expel 
it.51 

The extinguishing of  the “Nagy hope” was attentively and empathically 
followed not only by political and Catholic circles in Portugal but also by the 
broader readership of  the organs of  the press. On November 6, a spontaneous 
crowd of  some 20,000 to 30,000 people filled Rossio Square in downtown 
Lisbon and marched up to the Portuguese parliament holding Hungarian flags, 
“singing in tears,” and “voicing loudly” their disgust and their solidarity with the 
massacred people of  Hungary, with banners reading “Hungary wants freedom,” 
“Down with the Soviet aggression,” “Tanks cannot withstand a people’s soul,” 
and “Hungarian colleagues are martyrs.”52 A picture of  Rossio and another of  the 
Portuguese parliament square showed “a sea of  people tarnished by indignation 
and demanding freedom for Hungary.”53 Portuguese Cáritas, a Catholic relief  

48 Diário de Notícias, November 5, 1956, 1.
49 O Século,  November 5, 1956, 1.
50 Novidades,  November 5,1956, 1.
51 Diário da Manhã,  November 5, 1956, 1.
52 Diário de Notícias,  November 7, 1956, 1.
53 Diário da Manhã, November 7, 1956, 2; O Século, November 7, 1956, 2.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



782

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

organization, had already received money (400,000 escudos), food, and clothing 
to send to the Hungarians by air using transportation granted by Swissair and 
also some 1,900 letters from all corners of  Portugal praising the Hungarian 
cause.54 Appeals were made everywhere for the Salazarist government officially 
to condemn “in strong terms every cruel act committed by the invading army 
against the courageous people of  Hungary.”55

The Portuguese government reacted by having the secretary of  the 
Premiership issue a press declaration and also by making a formal declaration of  
the Council of  Ministers. In the first, entitled “Portugal will be present wherever 
help can be given to oppressed Hungary,” the popular demonstrations in the 
country were greeted and very critical terms were used against Moscow:

The perfidious and sinister intervention of  the Soviet Union in Hungary 
provoked the greatest revulsion and emotion in all the countries of  the 
civilized world [...] The Lusitanian soul could not contain itself  without 
letting out its cry of  revolt against the infamous affront launched by the 
savage Russians, whose ultimate goal is to establish world domination.56 

The next day, Salazar and his entire government were cited as having made 
a “condemnation of  the Soviet aggression against Hungary” and a public offer 
of  “every possible form of  support by the Portuguese nation for the victims of  
Russian repression.”57 The Ministry of  Defense allowed an arms parade in the 
Military College, with the flags of  Portugal and Hungary side by side, and the 
Portuguese Legion (the paramilitary organization created to protect the country 
against the Spanish “red threat” of  1936) was instructed to collaborate with the 
Portuguese Red Cross in the collection of  donations destined for the Hungarian 
people.58  

The Hungarian events were carefully used by the Portuguese ruling 
power to issue political messages to the public and even to perform a planned 
indoctrination of  the crowds supportive of  the Salazarist regime. Addressing 
the pro-Hungarian demonstrators in Lisbon, Marcelo Caetano, who held the 
unofficial post of  vice-Prime-Minister and would later succeed Salazar (in 1968), 
was clear about these intentions:

54 Diário de Notícias, November 7, 1956, 8. 400,000 escudos, the Portuguese currency of  those days, 
would be the equivalent today of  roughly 142,350 €.
55 Diário de Notícias, November 7, 1956, 8.
56 Novidades, November 7, 1956, 1.
57 Novidades, November 8, 1956, 1.
58 Diário de Notícias, November 9, 1956, 4.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

783

We are an old nation, deeply rooted in the sacred ideals of  God, 
Homeland, and Family, ideals for which the Hungarian people has 
fought with valorous despair. Like Hungary, we hate any foreign 
dominance and any system destructive of  human personality. We 
have witnessed with hope and anguish the Hungarian drama—which 
resembles the dramas of  so many other countries submitted through 
violence to communist tyranny. One should learn the lesson that 
matters: to stand for the nation’s liberty, defending the civilization 
that we hold dear and opposing the propagation of  ideologies which 
offend this [civilization] and the spread of  imperialisms threatening 
our world.59 

The Portuguese Catholic church was proactive in the aftermath of  the 
Hungarian bloodshed, in no small part because of  its solidarity with Mindszenty. 
Catholic scouts rallied parishes in Lisbon, Oporto, and elsewhere to pray for a 
people (the Hungarians) defined as “martyrs of  faith and of  human liberty.”60 At 
the highest level, and in accordance with the universal pledge issued by Pope Pius 
XII,61 the Cardinal Patriarch, Manuel Gonçalves Cerejeira, called for an appeal 
for solidarity to be made in every mass and for a “crusade of  prayer” to be held 
in the Marian sanctuary of  Fátima on November 18, solemnly to invoke “the 
protection of  Holy Mary” for European peace and for the “sacrificed nation of  
Hungary.”62

The official resolution of  the Portuguese cabinet to condemn the invasion 
of  Hungary and the solace of  faith offered by the episcope and a myriad of  
acts by the Catholic Church in Portugal show how the country adopted a clear 
stance in defense of  the righteousness of  the Hungarian rising. The charitable 
donations collected by many were sent to Budapest via Switzerland or Austria, 
and the public authorities announced that Portugal could willingly accept and 
shelter 5,000 young children from Hungary.63

Despite the seriousness and drama of  the events in Hungary, as shown 
above in the content of  the news articles and in the anguished titles with which 

59 Diário da Manhã, November 7, 1956, 1.
60 Diário da Manhã, November 7, 1956, 1.
61 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 37.
62 Diário da Manhã, November 8, 1956, 1.
63 O Século, November 8, 1956, 5. There are no official numbers concerning the Hungarian refugees who 
entered Portugal, though it seems that there were far fewer of  them than the figure of  5,000 announced by 
the political authorities. Some did travel to Portugal, where they rebuilt their lives, without ever returning 
to their home country. But others, perhaps the majority, were relocated in other countries upon entrance 
into Portugal.   

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



784

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

they began, there was space, at moments, for more or less satirical cartoons, a 
type of  visual language which Salazarism did not approve of. Fig. 1 shows one 
example which was published in Novidades. A large intimidating bear (the Soviet 
Union) looks down on two smaller bears who represent two defiant “satellites” 
of  the Soviet sphere, Nagy’s Hungary and Gomulka’s Poland. One of  the little 
bears is holding a bottle of  “De-Stalinization Vodka.” Above the drawing a 
caption reads “Awfully strong alcohol.” 

Figure 1. Novidades, October  31, 1956, 1

Fig. 2 is also a cartoon, though a much less humorous one, published in Diário 
da Manhã. Russian Secretary Khrushchev and Premier Bulganin are standing on 
top of  a Red Army Soviet tank which is crushing a delicate feminine figure 
representing Hungary. To the right of  the image, the title reads “Red Peace!”

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

785

The four newspapers analyzed above were unanimous in their praise for the 
Budapest insurgents and their condemnations of  the bloody Soviet counterattack. 
From the perspective of  the international arena, both the newspapers that were 
more in tune with the regime (Diário da Manhã, Diário de Notícias and O Século) and 
those that voiced the views of  the Catholic Church (Novidades) contended that 
the final outcome of  the Hungarian national uprising clearly showed the violent 
proselytizing energy of  Soviet communism, its “solar vocation” (a metaphor 
meaning that communism sought to spread its “radiating” influence) to secure 
the political homogenization of  the “popular democracies” of  Eastern Europe.64 
1956 was thus proof  of  the dangers of  communist totalitarianism, something 
that Salazar had always hated and warned against. For the Portuguese leader and 
his press spokespersons, the events in Hungary were a useful took with which to 
fuel the “black legend” of  communism and reinforce the idea of  the need for a 
Western Euro-American stance against it, a stance to which the New State had 
been a loyal and daring bulwark ever since its creation. 

64 Madeira, “O Sonho Húngaro,” 23.

Figure 2. Diário da Manhã,  November 7, 1956, 1

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



786

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

For die-heart Salazarists and also for the Portuguese Catholic Church, the 
Hungarian insurgents where above all “nationalists” and “Catholics” who had 
fought for the freedom of  their nation against external interference and had 
upheld Christian faith against the atheism of  the hammer-and-sickle ideology. 
1956 should then be understood as a confrontation between Hungarian Catholic 
nationalists and international communism. The Portuguese regime wanted the 
Hungarian nationalists to win not only over pure communists, but also over 
Nagy’s reformers, whose “social democracy” or “democratic socialism” were 
perhaps too menacing for the ruling authoritarianism.65 It was known that 
Hungarian rightwing nationalist sectors had ties with Miklós Horthy, the former 
leader of  Hungary’s nationalistic regime, who had been in power between 1920 
and 1944. After his fall from power, Horthy had briefly lived in Germany before 
settling in Portugal in 1950. It is true that the press survey reveals no sign of  
Horthy’s words or noticeable attitudes in Portugal during the 1956 Hungarian 
crisis. But among members of  the inner circle of  Salazarism, he may have 
symbolically influenced the pro-nationalistic and pro-Catholic stance publicly 
adopted by the Portuguese regime.66

In Salazarist voices, the struggle for a Christian and independent nation 
was combined with another theme which remained implicit but nonetheless 
clearly present in the articles published in the press: the condemnation of  the 
Portuguese Communist Party. The press was not allowed to make any references 
of  any kind to that clandestine organization, but the Hungarian events were 
used to convey to domestic public opinion how those who followed the 
communist ideology were accomplices of  those who had committed the bloody 
acts of  violence in Hungary. The more the Portuguese communists could be 
denounced and perceived by others as mere “Moscow servants,”67 the more the 
clandestine PCP could be isolated in the domestic political arena, hampering any 
planned or possible collaboration (feared by Salazar) with other (democratic) 
oppositional forces, which as noted above was precisely the new strategy that 
PCP was trying to adopt in 1956. The violence of  the Soviet Red Army response 

65 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 38; Madeira, “O Sonho Húngaro,” 30. Notwithstanding, the 
Portuguese ambassador to the UN, Vasco Garin, was always keen to mingle an internationalist discourse in 
favour of  the Soviet withdrawal from Hungary with calls for “free elections,” “liberty,” and “democracy” 
for the people of  Hungary, all of  which were political rights that the people of  Portugal did not have. 
(Farinha, “A Hungria em Portugal,” 38).
66 Miklós Horthy died in Portugal (in his exile residence in Estoril, near Lisbon), shortly after the 
Hungarian revolution, in February 1957, aged 88. 
67 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 38.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

787

to the Hungarian revolution was seen as showing the outrages which would 
be committed under communism were it one day to prevail in Portugal, and 
the resistance by the insurgents against orthodox communism was seen as a 
justifiable means of  saving the Hungarian nation from what, in the end, came to 
be its defeat at the hands of  Moscow.

The Portuguese Democratic Opposition Press Coverage of  the Events in 
Hungary

The plural, moderate, democratic Portuguese oppositional front was also 
captivated and troubled by the unravelling of  the Hungarian drama, and it devoted 
considerable attention to it in its newspapers República and Diário de Lisboa. Both 
were old liberal titles, the former dating back to the early days of  the first republic, 
in 1911, and the latter from 1921. Since they worked as exhaust valves and 
expression channels for the acceptable opposition, the authorities allowed them 
to run rather freely, despite the censorship screening that filtered everything that 
was written in the Portuguese press. At a glance, the overall editorial tone of  their 
reports on Hungary did not differ radically from what one finds in the regime’s 
newspapers. Nevertheless, a more in-depth content analysis reveals two important 
general features. The first is that both República and Diário de Lisboa were more 
descriptive, objective, shrewd, and restrained in their language, and their articles 
offered less comment and more citations from local and international sources, thus 
avoiding the hyperbolic, dramatic tone of  Salazarist and Catholic newspapers. The 
second feature is that, while praising and supporting the heroism of  the Hungarian 
popular uprising and Imre Nagy’s attempted reforms, the articles contained a far 
less vehement attack on the communist ideology than the attacks found in the 
pro-regime press. Moderate conservative oppositional forces clearly knew what 
was at stake, what sharply divided Hungarian reformism and Moscow’s hard-
line; those who wrote for and read República and Diário de Lisboa were sometimes 
republicans, socialists, and others who hesitated in openly condemning the whole 
of  communism, because the collaboration of  the Portuguese Communist Party 
was seen as potentially useful for internal anti-Salazarist purposes. In the end, 
these organs of  the press still made general criticisms of  the Soviet response to 
the Hungarian revolution, but the Salazarist and Catholic newspapers were much 
blunter and more categorical with their attacks on orthodox communism. As the 
socialist Mário Soares would claim, expressing what many other non-communist 
opponents to Salazar thought, “when the revelation of  the Twentieth Soviet Party 

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



788

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

Congress and the events of  Hungary came, the communist language and methods 
left me rather indifferent.”68

República’s coverage of  the events of  late October 1956 in Budapest was 
mainly drawn from dispatches coming from Vienna, Paris, or some British 
papers, such as Daily Mail and Daily Telegraph. On October 24, after the front 
page title “The problems of  communism: is Khrushchev preparing the Soviet 
Union’s democratization?,” attention was paid to Nagy’s statement concerning 
the “possibility of  Hungary establishing democracy in all parts of  the country.”69 
Over the course of  the next few days, the Portuguese paper continued to provide 
coverage of  the crude facts of  the Hungarian political process, referring to the 
many deaths that bloodied local streets, but above all how the “nationalistic” and 
“pro-independent” rebellion was apparently led by “various forces with diverse 
and contradictory ideas and goals.”70 Until October 31, República hesitated to give 
a specific label to the insurgents: they were referred as “rebels,” “revolutionaries,” 
“youths,” “democrats,” and “reformists,” and the very relationship between 
the new Prime Minister Imre Nagy and those forces remained uncertain. On 
October 31, the paper mourned the human losses of  the week that had passed, 
underlined the political significance of  Cardinal Mindszenty’s release, and praised 
Nagy’s solemn promises to hold “free elections” for a “new government.”71

In the early days of  November, República echoed the growing feelings of  
expectation, anxiety, and fear kindle by the thought of  an increasingly probable 
Soviet repressive intervention in Budapest, seemingly to crush the “patriot work” 
already developed by the “enthusiastic Hungarian nation,” all because the Russians 
were anticipating that “within a couple of  months, there would be no more than a 
handful of  communists and Hungary would eventually lean towards the West.”72 
The “Hungarian drama” of  Budapest’s recapture by the Red Army was reported 
through the sequenced reproduction of  foreign dispatches issued from Hungary 
via Vienna and Paris or the protests in the United Nations, with strikingly less detail 
or drama than found in the Salazarist newspapers quoted above. The conclusion 
was a rather detached one: “liberals, socialists, and Titoists lost, and with them, an 
entire people was humiliated and disappointed,” while the Soviet Union had gained 

68 Soares, Portugal Amordaçado, 186–87. Khrushchev’s 1956 report was allowed to circulate in Portugal in 
a copy translated and published by anarchist circles, censorship thus “collaborating” in the denunciation of  
Stalin’s cult of  personality, totalitarian rule, and crimes.  
69 República, October 24, 1956, 1 and 12.
70 República, October 25, 1956, 8; October 26, 1956, 1; October 27, 1956, 1 and 8.
71 República, October 31, 1956, 1 and 12.
72 República, November 2, 1956, 12.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

789

“a victory whose fruits will perhaps be poisonous in the future.”73 On the aftermath 
of  the suppression of  the Hungarian revolution, República continued to use titles 
suggesting that in the streets of  Budapest the mood was one of  “hunger, terror, 
and looting” and containing references to the “winter cold” and “epidemic threats,” 
while some final “struggles and summary executions” were still unravelling.74

While siding with the position of  the Hungarian insurgents, as the liberal 
republican Portuguese opposition did, República was the only Portuguese 
newspaper surveyed (aside from the communist Avante!) in which not a single 
photograph of  Budapest’s attempted revolution was published. And it was also 
the only one in which the parallel pro-Hungarian stance of  the Salazarist regime 
was totally ignored, even to the point of  making no mention whatsoever of  
the popular, anonymous, student, and Catholic demonstrations and charitable 
actions that the regime’s press was so eager to report on and praise.75 A moderate 
oppositional paper, República was unwilling to support the instrumentalization 
of  the events by Salazar and his spokespersons and journalists. Therefore, the 
political readings were more restrained. One could refer, for instance, to a rare 
editorial entitled “Oppression,” which was published on November 8, in which 
República refers to the events in Hungary, Poland, and even Egypt to underline 
how the whole world seemed to be going through “a violent convulsion,” as 
“public opinion” everywhere indicated that people wanted to become “their 
own masters,” free from “the hardships of  dictatorial rule.”76 In other words, 
the editorial referred not simply to the struggle of  the Hungarians against the 
communists, but also, implicitly, to the struggle of  the Portuguese against Salazar.    

Because of  this, the events in Hungary actually served as a pretext for a verbal 
confrontation between the regime and the moderate opposition of  República, 
through a controversy involving the vice-Prime-Minister Marcelo Caetano 
and Francisco Cunha Leal, one of  the leading names of  the DDS, the Social-
Democrat Directory. Caetano had criticized the “men in the opposition” for 
their “silence,” or at least lack of  energy, when confronted with the “martyrdom 
of  the noble Hungarian nation.” In an open letter published in the paper (and 
then printed in a small booklet), Cunha Leal replied that “no one but us, true 

73 República, November 4, 1956, 1 (front page title); November 5, 1956, 12.
74 República, November 9, 1956, 1; November 12, 1956, 1.
75 In República’s edition of  November 7, 1956, there are numerous references to international signs of  
solidarity with the Hungarian people still in Budapest or seeking refuge in other foreign countries, but none 
to what Portuguese supporters and the Catholic Church were doing in Lisbon and other Portuguese cities.
76 República, November 8, 1956, 1.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



790

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

democrats, feel in the flesh and in the soul the pain of  a sacrificed people.” 
But because the opposition in Portugal was denied freedom of  opinion and 
action, “we find it worthier to shut up and just pray to God, in the silence of  
our souls and consciences, that He may save poor Hungary.”77 Leal added that 
the aspirations of  the Portuguese liberal opposition were very close to those of  
Nagy’s supporters, namely free elections, the legalization of  political parties, the 
freedom of  the trade unions, and political pluralism.78    

Diário de Lisboa (the other important and tolerated oppositional paper) also 
started reporting on the situation in Hungary on October 24, 1956 through 
Austrian dispatches concerning the possibility of  Imre Nagy reassuming 
power in Budapest.79 The following day, Yugoslav sources were quoted which 
suggested that the Hungarian events might lead Moscow to adopt a hard-
line policy against other Eastern countries, while Nagy was labelled as the 
“Hungarian Gomulka” and Kádar as a “Titoist.”80 An interpretation of  what 
was happening in Budapest followed: the “confusing situation in Hungary” was 
due both to the “irresponsible and criminal activity” of  its past leaders and to 
the “misery” of  Hungarian society and the “bankrupt” Hungarian economy.81 
The martyrdom of  the Budapest population in the Parliament Square triggered 
the first critical news about the Soviet responses: “men, women, and children 
could not do anything but await their death” as “anti-communist Hungarians 
who had fought to express their hate for the regime and its protectors.”82 The 
first photograph in Diário de Lisboa of  the events in Hungary, which shows 
a group of  demonstrators singing the French Marseillaise anthem, appeared 
on the front page of  the October 29, issue, next to the title, “Budapest has 
returned to its normal life.”  

After a couple of  days of  silence, on November 4, the theme was again 
raised in the oppositional newspaper with reports relying on the telegraph 
according to which the Hungarian capital was under siege by “Russian troops” 
who had “imprisoned Imre Nagy’s government.”83 In the editions of  November 
5 and 6, the violent counterattack and occupation of  Budapest by the Soviet 

77 Leal, Coisas de tempos idos, 33–34. The text was first published as a public letter in República, November 
21, 1956, 1–2.
78 Leal, Coisas de tempos idos, 34.
79 Diário de Lisboa, October 24, 1956, 1.
80 Diário de Lisboa, October 25, 1956, 16.
81 Diário de Lisboa, October 26, 1956, 16.
82 Diário de Lisboa, October 27, 1956, 16.
83 Diário de Lisboa, November 4, 1956, 1.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

791

Red Army were reported on and characterized as “a tragedy,” “the crushing of  
Magyar patriotism,” preventing the “defenseless” and “brutalized” Hungarian 
nation from “freely securing its destiny,” away from a “set of  political institutions 
against which it rose up in arms.”84 Particular attention was also given to the 
United Nations maneuvers to condemn the actions of  the Soviet Union and to 
the humanitarian drama of  the refugees fleeing Hungary towards Austria. On 
November 6, siding with the bulk of  the Salazarist papers, Diário de Lisboa quite 
extensively reported on the massive pro-Hungarian rally that marched from 
Rossio square, in Lisbon, to the Portuguese parliament, quoting the interventions 
of  students who cheered the crowd with the slogans “Liberty to Hungary” and 
“Down with Russian colonialism.” A conclusive sentence served as a moto for 
the newspaper coverage: “The Budapest events cannot cease to alarm all free 
men (if  they still exist, on this ill-fated planet where we live).”85  

Even with sometimes different editorial options, in the moderate 
oppositional newspapers’ coverage, the nationalistic cum-Catholic tone that 
dominated Salazarist press was secondary, and the praise was focused on some 
of  policies and aims suggested by Imre Nagy, including free elections, a general 
amnesty, free trade unionism, perhaps even worker’s participation in factories 
and corporate management, a free press, and civil liberties. República and Diário 
de Lisboa did not dare to depart openly from what Nagy was promising to 
Hungarians and write instead on what the Portuguese should be granted, 
but their analysis of  the 1956 drama served to remind domestic readers that 
Salazarism was also a repressive regime. Unlike the communists, the moderate 
opposition did not label the insurgents “counterrevolutionaries” or “fascists”; 
but unlike the Salazarists, they did not harbor any sympathies for all-out rightwing 
Hungarian nationalists.86 Theirs was a hope, or a longing, that somehow the 
Hungarian cries of  freedom would inspire Portuguese cries of  freedom, not 
against a radical leftwing dictatorship, but against rightwing authoritarian rule. 
And this is also the reason why Salazarism, as was shown, was so eager and 
keen to cast the 1956 Hungarian uprising as a patriotic recovery of  national 
independence, rooted in Christian traditions, and not merely as an attempted 
social-democratic revolution.

84 Diário de Lisboa, November 5, 1956, 9, and November 6, 1956, 1.
85 Diário de Lisboa, November 6, 1956, 1 and 3.
86 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 39.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



792

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

A Dissonant Voice: the Portuguese Communist Press Coverage of  the Events 
in Hungary

Within the Portuguese communist realm, where Khrushchev’s de-Stalinization 
thesis had reinforced a collaborative strategy with other oppositional forces in 
the mid-1950s, the Hungarian events created a paradox of  surprise, shock, and 
unease among many, though in the end these sentiments remained hidden and 
stifled by the official position of  obedience to Moscow’s guidelines.87 In 1956, 
the PCP wanted to collaborate with moderate anti-Salazarists, but the manner 
in which the Kremlin’s hardliners ferociously crushed reformists in Budapest 
compromised and darkened the very image that communists had been working 
to build up in Portuguese public opinion. Many anonymous militants, actually, 
resented the Soviet violence against Hungary and recognized the contradictions 
therein: how could the PCP attack Anglo-French intervention in the Suez crisis 
while at the same time accepting and even praising the Soviet Union’s intervention 
in Budapest? And could the PCP collaborate with other oppositional forces that 
were now closer to the Salazarist regime in their condemnations of  the outcome 
of  the Hungarian crisis? In the Portuguese context, “the PCP seemed cornered 
again, and the meager gains made with the non-communist opposition forces 
were endangered.”88 

As challenging as the dilemma may have been, domestic needs or aspirations 
could not go against the structural loyalty or dependency that the PCP always 
showed towards whomever ruled the Kremlin and whatever those powers 
dictated.89 Thus, internal critics, disoriented or even disgusted, were silenced to 
avoid any possible “alignment” with the Salazarist anti-Soviet propaganda, and 
they were indoctrinated with the thesis that the Soviet intervention had been 
called upon by Hungarian communists to prevent the “fascist imperialist military 
offensive” from gaining momentum in Budapest behind Imre Nagy.90 Some of  
the internal critics may have become party dissidents who refused this official 
narrative, but all in all, it seems that the PCP’s Hungarian debate was insufficient 

87 Madeira, Os Engenheiros de Almas, 349; Pereira, Álvaro Cunhal, 392.
88 Tengarrinha, “Os caminhos da unidade democrática contra o Estado Novo,” 396; Pereira, Álvaro 
Cunhal, 394.
89 Throughout the 1950s, as in earlier and later decades, the Portuguese Communist Party received 
financial aid and even printing material for its clandestine publications directly from the Soviet Communist 
Party or through other Moscow clients, like the Spanish, the French, and even the Czech communist parties 
(Pereira, Álvaro Cunhal, 342–43).
90 Madeira, Os Engenheiros de Almas, 349–50.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

793

to “fundamentally question the communist identity” of  the party and its “close 
dependency on the Soviet Union.”91 Therefore, while the Portuguese organs of  
the press mentioned above displayed a more or less emotional solidarity with 
the fallen Hungarians who had supported Nagy and Mindszenty, the Portuguese 
Communist Party’s newspaper Avante! stood as a clearly dissonant voice, attacking 
the reformist intentions and defending Moscow’s intervention and its hard-line 
communist stance. 

On the front page of  Avante!’s November 1956 edition, an editorial entitled 
“The Egyptian aggression and the fascist coup in Hungary threaten peace” 
revealed the Portuguese communist interpretation of  the two leading (and 
interrelated) international events of  those days:

There is a joint plan, drawn by international reaction, captained by 
the leading power, the United States. The intent of  these imperialists 
is evident: to undermine the forces of  the Socialist world and to hide 
from general public opinion blunt acts of  piracy. The fascist coup in 
Budapest aimed to topple the Socialist regime to give power to a fascist 
and capitalist government [...] The darkest forces of  international 
reaction helped prepare this fascist coup, among them the government 
of  Salazar, who turned our country into a saddlebag of  conspirators 
supported by funds of  the Ministry of  Foreign Affairs.92 

Accordingly, Imre Nagy was characterized as a mere puppet of  
“counterrevolutionaries,” or in other words rightwing nationalists, perhaps in 
conspiracy with the remnants of  the deposed Horthy regime, certainly backed 
by the United States to throw the whole Soviet sphere into turmoil and create 
a “fascist” and “capitalist” (the two words were presented as synonyms in 
the Portuguese communist propaganda) government in the heart of  Eastern 
Europe, much as the United Kingdom and France were allegedly trying to do 
in Egypt, fighting alongside Israel against Nasser’s government. There followed 
a clear accusation against Salazarism, who had allowed the country to help the 
rebels in Hungary and had even mobilized forces to do so, thus siding with all 
the “international reactionary forces.” Unlike the moderate opposition gathered 
around República and Diário de Lisboa, the PCP openly contested Salazar’s right 
to support the alleged Hungarian freedom quest, inasmuch as the Portuguese 
people had been totally deprived of  basic liberties and of  any social or economic 

91 Ibid., 350.
92 Avante!, November 1956, 1. 

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



794

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

wellbeing93. In order to counter and diminish the governmental, Church, and 
popular initiatives of  solidarity with the Hungarians, communists even printed 
a boycott poster that red: “Christmas 1956. While the workmen’s sons have a 
hungry Christmas, Cáritas sends tons of  food to Hungary. Protest!”94

In December, the PCP celebrated the “failure of  the national and 
international reactionary plans against the liberty and independence of  the 
people” and the “victory of  the forces of  peace” in Hungary. The Soviet 
Union was praised as “a paladin of  world peace,” which its enemies had tried 
to sabotage by interfering in Hungary and enraging “the Cold War climate,” 
putting an end to “the peaceful coexistence of  states with different political and 
social regimes.”95 The events in Hungary thus had heroes and villains, victims 
and executioners. But the communist narrative in Lisbon reproduced Moscow’s 
interpretation, according to which the villains, the provocative agents, had been 
the people of  Hungary and the despised Nagy, who had forced the Soviets to 
defend themselves and rightfully to cut short an illegitimate, foreign imperialist 
interference in the Russian pax.

In the early days of  January 1957, Avante! published an entire supplement 
with the full interview given by János Kádár, the new figurehead entrusted by 
the Soviets to serve as the leader of  the Hungarian communist party, to the 
French correspondent of  L’Humanité in Budapest. According to the editorial 
introducing the interview, his words should be considered “the ultimate and 
pure version” of  what had happened in those October and November days, 
echoing the theory of  the “fascist” and “imperialist” conspiracy against peaceful 
communist rule in Hungary since 1949. Imre Nagy and Cardinal Jószef  
Mindszenty were characterized as “a hidden right-winger” and “the face of  
the reaction,” and public praise was given to the Soviet Union for having dealt 
appropriately with the “white terror,” which had threatened to compromise “the 
security of  the whole socialist sphere” and separate the Hungarian people from 
its well-deserved “socialist regime.”96

Despite some possible internal divisions or dissent within the party, the 
interview published in Avante! indicates unambiguous support for the Soviet 
Union’s response to the Hungarian rising, even if  the bloody intervention by 
the Red Army in Budapest had hurt international reputation of  the communist 

93 Avante!, November 1956, 1–2.
94 Facsimile in Pereira, Álvaro Cunhal, 393.
95 Avante!, December 1956, 1.
96 Avante!, January 1957 (Supplement).

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

795

forces, thus isolating the PCP within the Portuguese anti-Salazarist opposition. 
By praising Khrushchev’s final decision to crush the insurgency and, indeed, by 
denigrating the insurgency, the PCP, some of  its militants feared, was isolating 
itself  even more in Portuguese political life.97 These views, however, did not 
represent the official position of  the party, which was totally loyal to Moscow.

Conclusion

The 1956 Hungarian revolution challenged the European status quo and awoke 
the hope in the West that a piece of  the Soviet domino could eventually lessen 
its dependency on Moscow or even liberate itself  from the Soviet grip. This 
was followed by shock, despair, and lamentation when Kremlin hardliners 
made it clear to the world that even in the era of  de-Stalinization, Hungarian 
independence and democratic socialism were threats that would be crushed, as 
indeed they were in a blatantly repressive manner.

Despite the ruling censorship and a cautious prudence with regards to 
any foreign matter (in a traditionalist inward-looking country), the Portuguese 
press and Portuguese public opinion followed the events in Hungary with keen 
interest. Indoctrination against the “heresy” of  communism had gained ground 
in nationalistic circles, and for the Salazarist regime, the most logical response was 
to expose the brutality of  the Soviet reaction to an attempt by a comparatively 
defenseless nation (and also a Christian one) to assert its independence. The 
demonstrations and acts of  solidarity came from many in the literate Portuguese 
middle class that consumed newspapers, including young students, members of  
university communities, public servants, the middle ranks of  the army, Catholic 
organizations, and the episcopate.  

Censorship was certainly eased to allow news, titles, images, and even cartoons 
about the Hungarian revolution to appear more easily on the pages of  the 
newspapers. Salazar and the government wanted to let the facts and the reactions 
of  the international community suffice as a condemnation of  communism and 
to use the martyrdom of  Hungary to show how Portugal’s nationalistic stance 
should be pursued in a world which lay in the shadow of  proselytizing Soviet 
expansionism. In addition to this international reading of  the events in Hungary, 
the regime also fashioned a domestic one to strengthen its internal solidity. It 
sought to profit off  the splintering of  the opposition as a consequence of  the 

97 Madeira, “O Sonho Húngaro,” 35.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



796

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

Hungarian crisis, with democrats criticizing (alongside Salazar) the violent Soviet 
response to the uprising, while the vast majority of  communists felt that the 
Soviet response had been appropriate and the outcome of  the events had been 
justified. An otherwise immobile regime thus went “revolutionary,” praising 
the movement and novelty represented by the nationalists, the Catholics, and 
the “democratic” insurgents surrounding Imre Nagy and siding with or finding 
themselves side by side with moderate oppositional voices who also stood by the 
Hungarian cause in order to denounce all repressive regimes, i.e., not only the 
orthodox communist ones, but also, indirectly, the New State dictatorship. Salazar 
was not unaware of  this. And through the Catholic approach and carefully chosen 
official declarations saluting the country’s pro-Hungarian demonstrations, he 
instrumentalized the demonstrations, highlighting how the national newspapers 
were acknowledging, if  not cheering for, the righteous stance of  the regime in 
the face of  the Hungarian tragedy. As one Portuguese historian writes, 

Someone who travels today through the Portuguese press to 
examine the coverage given to the 1956 “Hungarian Spring” will be 
impressed by the quantity and quality of  the information published 
in a country used to censorship [...] However, this strange freedom is 
only incomprehensible if  we fail to grasp the political and ideological 
usefulness of  the “exemplary” Hungarian case for Portuguese 
nationalists: it showed the failure of  the Soviet model and, above all, 
alerted the country to the danger of  new political alliances—namely 
the possibility of  reifying the unitary opposition movements that had 
preoccupied the regime in the years after World War II.98

One must not forget that in the mid-1950s, the New State was strong 
enough to allow newspapers and people to use strong words like “revolution,” 
“independence,” “reform,” “freedom,” and “democracy.” In comparison, the 
openness to and tolerance or even support for the expression of  these kinds of  
attitudes would disappear when Portugal (and Europe) was faced with another 
Eastern anti-Soviet rising: the “Prague Spring” in August 1968. By that time, 
the regime had become weaker (the colonial wars waged by Portugal in Africa 
started in 1961), the demands for domestic democratization by the Portuguese 
public were much stronger, and the “Prague Spring” sympathizers were too 
enraged, too influenced by the May 1968 Parisian slogans for Salazar to ride the 
wave or accept that the major organs of  the press could or should do it. 

98 Farinha, “A Hungria em Portugal,” 39.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

797

Although critical of  the ruling Salazarist status quo, the plural field of  
liberal, republican, and moderate socialist opposition forces did side with the 
regime in its responses to the news coverage of  the Hungarian crisis and in its 
criticism of  the final outcome of  this crisis, even if  its tone was not so openly 
outraged or openly anti-communist. But while in other European countries 1956 
created a severe split between orthodox communists and other leftist factions, 
in Portugal, the events in Hungary had comparatively “little impact”99 on their 
mutual relationship:

The [Portuguese Communist] Party dissidents, as well as non-communist 
sectors of  the opposition may have seen in the Soviet intervention the 
confirmation of  their opinions or an added argument for political and 
ideological divergences; still, their [the Portuguese Communist Party 
dissidents’] public interventions were timid and fleeting.100 

The pro-Salazarist press was not timid in its staunch attack on Soviet 
communism. The discourse in Avante!, however, which was supportive of  the 
Soviet response and which fell on the opposite side of  the Portuguese political 
scenario, also was not timid. Silencing internal critics, the otherwise clandestine 
revolutionary communists expressed a very situationist, conservative, and immobile 
stance towards the 1956 Hungarian uprising, criticizing all hopes and schemes for 
change and praising the reassertion of  Moscow’s control over the Eastern country. 
The same thing would happen in 1968 in response to the frustrated pro-democratic 
attempts of  Alexander Dubcek in Czechoslovakia. In other words, while keeping 
its essential anti-communist stance, the New State changed its ideological attitude 
from 1956 to 1968 when considering the protesters. In contrast, the Portuguese 
Communist Party did not, condemning Dubcek in the late 1960s as it had 
condemned Nagy and praising Brezhnev as it had praised Khrushchev.

In conclusion, most of  the Portuguese newspapers surveyed from the 
perspective of  their coverage of  the 1956 Hungarian revolution (Avante! was the 
clear exception) and the overall political and collective mood present a sort of  a 
paradox or perhaps an unintended irony: that of  a profoundly anti-revolutionary 
and anti-liberal regime—the Salazarist New State—praising and endorsing, hand 
in hand with the larger part of  domestic public opinion (even anti-Salazarist 
public opinion), a foreign revolution in which the insurgents tenaciously, if  
unsuccessfully, fought (and died) in the hopes of  winning independence.  

99 Pereira, Álvaro Cunhal, 394.
100 Madeira, Os Engenheiros de Almas, 350.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



798

Hungarian Historical Review 10,  no. 4  (2021): 768–799

Bibliography

Newspapers
Avante! 
Diário da Manhã 
Diário de Lisboa 
Diário de Notícias 
Novidades
O Século
República

Secondary literature
Accornero, Guya. The Revolution before the Revolution: Late Authoritarianism and Student 

Protest in Portugal. New York-Oxford: Berghahn Books, 2016.
Arendt, Hannah. “Totalitarian Imperialism: Reflections on the Hungarian Revolution.” 

The Journal of  Politics 20, no. 1 (February 1958): 5–43. doi: 10.2307/2127387.
Azevedo, Cândido de. A Censura de Salazar e Marcelo Caetano. Lisbon: Editorial Caminho, 

1999.
Barreto, António. “Social Change in Portugal: 1960–2000.” In Contemporary Portugal: 

Politics, Society and Culture, edited by António Costa Pinto, 159–82. New York: 
Columbia University Press, 2003.

Barreto, José. “Censura.” In Dicionário de História de Portugal (Suplemento), edited by 
António Barreto, and Maria Filomena Mónica, vol. 7, 275–84. Oporto: Livraria 
Figueirinhas, 1999.

Best, Anthony, Jussi Hanhimäki, Joseph Maiolo, and Kirsten Schulze. International History 
of  the Twentieth Century and Beyond. USA and Canada: Routledge, 2008.

Cruz, Manuel Braga da. “A oposição eleitoral ao Salazarismo.” Revista de História das 
Ideias 5, no. 2 (1983): 701–81. doi: 10.14195/2183-8925_5-2_2.

Cunha, Carlos Alberto. “Partido Comunista Português (PCP).” In Dicionário de História 
de Portugal (Suplemento), edited by António Barreto, and Maria Filomena Mónica, vol. 
9, 24–30. Oporto: Livraria Figueirinhas, 1999.

Farinha, Luís. “A Hungria em Portugal.” História (3rd Series), 29, no. 91 (2006): 36–39.
Gilbert, Martin. A History of  the Twentieth Century. New York: Perennial, 2002.
Gorjão, Vanda. Mulheres em tempos sombrios: Oposição feminina ao Estado Novo. Lisbon: 

Imprensa de Ciências Sociais, 2002.
Judt, Tony. Postwar: A History of  Europe since 1945. London: William Heinemann, 2005.
Kershaw, Ian. Roller-Coaster: Europe, 1950–2017. London: Allen Lane, 2018.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



Political Readings of  the 1956 Hungarian Revolution in Portugal

799

Leal, Cunha. Coisas de tempos idos: Coisas do tempo presente (Comentários a afirmações do Sr. 
Ministro da Presidência). Oporto: Editorial Inquérito Limitada, 1956.

Madeira, João. Os Engenheiros de Almas: O Partido Comunista e os Intelectuais. Lisbon: 
Editorial Estampa, 1996.

Madeira, João. “O Sonho Húngaro.” História (3rd Series) 29, no. 91 (2006): 22–35.
Martins, Hermínio. “Oposição em Portugal.” In Classe, Status e Poder: e outros ensaios sobre 

o Portugal contemporâneo, 53–68. Lisbon: Imprensa de Ciências Sociais, 1998 [1969].
Palmer, Alan. Dictionary of  Twentieth Century History 1900–1991. UK: Penguin Books, 

1992.
Pereira, Bernardo Futscher. “União Soviética.” In Dicionário de História de Portugal 

(Suplemento), edited by António Barreto, and Maria Filomena Mónica, vol. 9, 555–
58. Oporto: Livraria Figueirinhas, 1999.

Pereira, José Pacheco. Álvaro Cunhal. Uma Biografia Política. Vol. 3, O Prisioneiro, 1949–
1960. Lisbon: Temas e Debates, 2005.

Pimentel, Irene Flunser. História da oposição à ditadura: 1926–1974. Oporto: Livraria 
Figueirinhas, 2013.

Pinto, António Costa. “Twentieth Century Portugal: An Introduction.” In Contemporary 
Portugal: Politics, Society and Culture, edited by António Costa Pinto, 1–46. New York: 
Columbia University Press, 2003.

Raby, Dawn Linda. “A crise ideológica da oposição: o PCP de 1949 a 1957.” In O Estado 
Novo das Origens ao Fim da Autarcia, 1926–1959, vol. 2, 47–58. Lisbon: Editorial 
Fragmentos. 

Rosas, Fernando. O Estado Novo (1926–1974). Lisbon: Círculo de Leitores, 1994.
Salazar, António de Oliveira. Discursos e Notas Políticas, 1928–1934. Coimbra: Coimbra 

Editora, 1935.
Sardica, José Miguel. Twentieth Century Portugal: A Historical Overview. Lisbon: Universidade 

Católica Editora, 2008.
Soares, Mário. Portugal Amordaçado. Lisbon: Arcádia, 1974.
Tengarrinha, José. “Os caminhos da unidade democrática contra o Estado Novo.” 

Revista de História das Ideias 16 (1994): 387–431. doi: 10.14195/2183-8925_16_13.
Ventura, António. “A crise da oposição democrática no início dos anos cinquenta.” In 

Crises em Portugal nos séculos XIX e XX, edited by Sérgio Campos Matos, 249–57. 
Lisbon: Universidade de Lisboa, 2002.

This content downloaded from 
�����������158.162.134.92 on Fri, 28 Jun 2024 10:24:44 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms


