Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/7921
Título: Heineken Portugal : an international brand adding value in a mature marke
Autor: Araújo, João Pedro Carvalho Carrreira de
Orientador: Nascimento, Fernando
Data de Defesa: 2011
Resumo: This paper studies the case of Heineken, an internationally renowned beer brand, present in the Portuguese market but with little recognition or weight in the total market sales. In 2008, Heineken International, through its direct control of a Portuguese brewery, decides to lay out a plan to increase sales and profitability in a saturated and very competitive market, largely dominated by two national brands. The current environment of the international and national beer markets is laid out, with special attention given to Heineken. A description of the case at hand depicts Heineken’s starting point, marketing efforts and achieved results. The case study is followed by a literature review, which displays the literature the author considered relevant to the case, with clear links to specific points in the case study. This chapter is divided between the topics of brand intangibles and brand marketing. The paper concludes with a teaching notes section where the knowledge obtained above is discussed and the author attempts to pose challenges wishing to discuss the case study in depth.
Este trabalho pretende discutir o plano integrado de comunicação e marketing da marca Heineken em Portugal, depois da sua tomada de controlo de uma das grandes cervejeiras portuguesas em 2008. Através deste plano, a marca cresce de virtualmente desconhecida para uma posição de niche de mercado que lhe garantiu um forte crescimento em vendas e rentabilidade no mercado português em apenas 2 anos. O autor descreve a situação actual dos mercados cervejeiros internacional e nacional, dando especial atenção à Heineken (tanto internacional como nacionalmente). O caso descreve em maior pormenor a posição inicial da marca em Portugal no momento da aquisição, passando à descrição do plano e sua prática e resultados obtidos. Segue-se a revisão da literatura que tenta organizar de forma lógica o conhecimento científico existente nos campos de marketing e comportamento do consumidor que nos permite entender e discutir o caso em questão com maior profundidade. O trabalho termina com uma nota que pretende servir de guia aos alunos que pretendam apresentar e discutir o caso.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/7921
Aparece nas colecções:R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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