Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/7764
Título: Location-based social media and the strategic impact for companies
Autor: Gaio, Pedro Tiago Marques
Orientador: Amaral, Paulo Cardoso do
Data de Defesa: 2011
Resumo: In the last couple of years online social networks expanded to a new field, location (Scellato and Mascolo, 2011). Technologies, such as smartphones and GPS, combined with users’ interest in being connected regardless of their location, created the opportunity for the appearance of location-based social media (Chow et al, 2010). This dissertation focuses in studying if location-based social media has a strategic impact for companies. To contextualize this subject, literature on Web 2.0 and online social media is reviewed. Furthermore, strategic frameworks (Resource Based View) and strategic concepts (Customer Relationship Management and Contextual Marketing) provide the theoretical base through which the discussion is carried. Empirical data collection is conducted in order to understand what are users’ preferences in the context of location-based social media, and to what extent they are willing to interact with companies. Through this process the research hypothesis presented in this dissertation are tested. The results are then extended to the strategic domain, allowing to comprehend under what assumptions location-based social media can be strategic for companies. Through the Resource Based View framework application contextual personalization is considered a factor that may conduct companies to obtain a sustained competitive advantage, by inducing switching costs to their customers, depending on companies’ propensity to appropriate returns from their existing superior capabilities. This dissertation concludes that location-based social networks can have a strategic impact for companies, under the assumptions that network effects exist in location-based social networks and that companies are able to use them in order to perform contextual personalization, originating switching costs for their customers. Additionally, this dissertation aims to contribute for the increase of the current knowledge over an emergent and present subject.
Nos últimos dois anos as redes sociais online expandiram-se para uma nova área, localização (Scellato and Mascolo, 2011). Tecnologias, como os “smartphones” e GPS, combinadas com o interesse por parte dos utilizadores em estarem conectados, independentemente da sua localização, criaram a oportunidade para o aparecimento das redes sociais de geo-localização (Chow et al, 2010). Esta dissertação foca-se no estudo da existência ou não de impacto estratégico das redes sociais de geo-localização para as empresas. Para contextualizar este assunto, a literatura sobre Web 2.0 e as redes sociais online é revista. Adicionalmente, “frameworks” (“Resource Based View”) e conceitos (“Customer Relationship Management and Contextual Marketing”) estratégicos providenciam a base teórica através da qual a discussão é conduzida. A recolha de dados empíricos é conduzida com o intuito de compreender quais as preferências dos utilizadores das redes sociais de geo-localização, e até que ponto eles estão dispostos a interagir com as empresas. Através deste processo as hipóteses de investigação foram testadas. Os resultados foram posteriormente estendidos ao domínio estratégico, permitindo compreender sob que pressupostos as redes sociais de geo-localização são estratégicas para as empresas. Através da aplicação do “Resource Based View framework” a personalização contextual é considerada um factor que pode conduzir as empresas à obtenção de uma vantagem competitiva sustentada, induzindo custos de mudança aos seus consumidores, dependendo da capacidade das empresas em se apropriarem de retornos gerados pelas suas capacidades superiores existentes. Esta dissertação conclui que as redes sociais de geo-localização podem ter um impacto estratégico para as empresas, de acordo com os pressupostos de que os efeitos de rede existem nas redes sociais de geo-localização e de que as empresas são capazes de realizar personalização contextual através das mesmas, originando custos de mudança para os seus clientes. Adicionalmente, esta dissertação espera contribuir para o aumento do conhecimento actual sobre um tópico emergente e actual.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/7764
Aparece nas colecções:R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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