Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/18352
Título: Hiring strategies in social enterprises : a tool to address social and commercial objectives
Autor: Moroni, Valentina
Orientador: Ramus, Tommaso
Data de Defesa: 15-Jul-2015
Resumo: Nowadays, social enterprises are proliferating worldwide. They combine elements derived from the social and the commercial logics, thus falling into the definition of hybrid organizations. As such, they are characterized by internal tensions and conflicts, which can negatively affect their dual performance and must be addressed by social enterprises’ managers. Scholars have therefore highlighted the importance of leaders in social enterprises. They are often central to all decision-making processes, thus directly shaping the direction of the organization. Among their most delicate responsibilities, it is worth mentioning hiring: it is one of the areas where the above-mentioned tensions arise, and the leader has to manage it properly.! However, from an academic perspective, this field is yet to be explored extensively, thus offering plenty of opportunities for insightful research. The purpose of this dissertation is to investigate how hiring strategies can contribute to the pursuit of social and commercial objectives in social enterprises. Therefore, an inductive, qualitative study was conducted on SEED PPM, a work integration social enterprise based in Brisbane, Australia. Firstly, this research provides a detailed overview of this social enterprise and the context where it operates, to facilitate a comprehensive understanding of the organization. Secondly, it provides an in-depth analysis of SEED PPM hiring strategies: it shows that they have gone through a dynamic evolution over time to meet organizational needs and guarantee commercial viability and social impact.
Actualmente, as empresas sociais estão a proliferar globalmente. Empresas deste género combinam elementos que derivam simultaneamente de uma linha de conduta social e comercial, caindo assim na definição de organizações híbridas. Deste modo, é comum nestas empresas o desenvolvimento de tenções internas e conflitos, que podem afectar negativamente a sua performance dual, e que devem ser abordados pelos seus gestores. Estudiosos nesta área têm por isso salientado a importância da existência de líderes no empreendedorismo social. Estes são geralmente cruciais em todos os processos de tomada de decisão, moldando directamente o rumo da empresa. No domínio das suas responsabilidades mais delicadas, importa mencionar a contratação: é um dos campos onde surgem as tenções supra-referidas, e o líder necessita de as gerir devidamente. Todavia, segundo uma perspectiva académica, esta área ainda se encontra sob um estudo extensivo, oferecendo assim uma abundância de oportunidades para uma pesquisa profunda. O propósito desta dissertação é investigar de que forma as estratégias de contratação podem contribuir para a prossecução de objectivos sociais e comerciais no empreendedorismo social. Assim sendo, foi realizado um estudo indutivo e qualitativo numa empresa social de inserção profissional, a SEED PPM, sedeada em Brisbane, Austrália. Primeiramente, esta pesquisa ministra uma visão detalhada desta empresa e do contexto em que opera, para facilitar uma compreensão abrangente da sua organização. Posteriormente fornece uma análise aprofundada das estratégias de contratação da SEED PPM: mostra que a empresa passou por uma evolução dinâmica ao longo do tempo de modo a atender às necessidades organizacionais e a garantir viabilidade comercial e impacto social.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/18352
Aparece nas colecções:FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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