Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/17403
Título: Millennium bcp rides the contactless wave
Autor: Leite, Inês Fidalgo Ferreira
Orientador: Marcos, Paulo Alexandre Gonçalves
Data de Defesa: 12-Fev-2015
Resumo: “Millennium bcp rides the contactless wave” is a case-study in Marketing that illustrates the business dilemma faced by this Portuguese bank, upon the introduction of contactless technology in the payments industry. By the end of 2011, payment service providers operating in the Portuguese market, including Millennium bcp, were being pushed by international brands MasterCard and Visa to facilitate the performance of contactless-enabled transactions. Due to the interdependent and multi-sided nature of the payment methods business, the strategic alignment among key stakeholders and the acceptance of contactless technology from consumers and retailers were essential to the success of any plan. Millennium bcp saw contactless as a real business opportunity and consequently decided that some strategic steps towards its implementation in the Portuguese market should be taken. After carefully analyzing the market and the contactless technology, Millennium bcp was able to narrow its strategic options to two different alternatives: addressing card holders in the first place or otherwise targeting retailers primarily. This case-study can be used as a pedagogical tool in undergraduate and graduate programs in the fields of General Management and Marketing Strategy. Indeed, it provides students with the opportunity to apply theoretical concepts and frameworks related to product innovation and introduction, such as stakeholders’ analysis, first-movers (dis)advantages and pricing strategies, to a real business context.
“Millennium bcp rides the contactless wave” é um case-study em Marketing que descreve o dilema enfrentado por este banco português aquando da introdução da tecnologia contactless na indústria dos pagamentos. No final de 2011, os fornecedores de serviços de pagamento que operavam no mercado português, incluindo o Millennium bcp, estavam a ser pressionados pelas marcas internacionais MasterCard e Visa para facilitarem a realização de transações contactless. Dada a natureza sistémica e multilateral da indústria dos meios de pagamento, o alinhamento estratégico dos intervenientes-chave e a aceitação da tecnologia contactless por consumidores e comerciantes eram determinantes para o sucesso de qualquer plano. O Millennium bcp via a tecnologia contactless como uma boa oportunidade de negócio e, nesse sentido, o banco decidiu que determinadas ações estratégicas necessárias à implementação da tecnologia no mercado português deveriam ser tomadas. Depois de analisar atentamente o mercado e a tecnologia contactless, o Millennium bcp conseguiu limitar as suas opções estratégicas a duas alternativas distintas: dirigir-se aos consumidores em primeiro lugar ou por outro lado escolher os comerciantes como principal alvo. Este case-study pode ser usado como uma ferramenta pedagógica para programas de licenciatura e mestrado nas áreas de Gestão e Marketing. De facto, este caso proporciona aos estudantes a oportunidade de aplicar conceitos teóricos relacionados com a inovação e introdução de produtos, incluindo teoria dos stakeholders, (des)vantagens dos pioneiros e estratégicas de pricing, a situações reais de negócio.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/17403
Aparece nas colecções:FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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