Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/17384
Título: Strategic impact of social media in tourism
Autor: Seabra, Vera da Costa de
Orientador: Amaral, Paulo Cardoso do
Data de Defesa: 28-Fev-2013
Resumo: The main objectives of this dissertation are to find out if Social Media has any impact in Tourism, to determine what tourists’ perceived benefits of using social media when taking trips are, and to ascertain if there is any strategic opportunity for value creation for the tourist. A Social Media value-creation model is created in order to find out if any of the functionalities applied to tourism and any of the perceived benefits of using Social Media in tourism contribute in any way to the tourist’s value-creation or if it has an influence on tourists when planning and taking trips. Through a survey answered by 236 respondents, the most influential attributes of the usage of Social Media in tourism are ascertained, the travellers’ perception of social media is analyzed, the important functionalities and benefits are determined and an analysis of the strategic impact of Social Media in tourism is conducted. After analyzing the strategic impact of Social Media in tourism and applying the RBV model, it is concluded that Social Media does indeed have an impact in tourism. It can even be used as a source of sustainable competitive advantage if tourism firms develop a positive reputation and focus on the personalization of their services as the key element for their value-creating strategy.
Os principais objectivos desta dissertação é descobrir se a Social Media tem algum impacto no turismo, para determinar quais os benefícios que os turistas consideram mais importantes quando usam Social Media quando planeiam viagens, e para perceber se há alguma oportunidade estratégica para a criação de valor para o turista. Um modelo de criação de valor de Social Media no turismo foi desenvolvido para descobrir se alguma das funcionalidades ou algum dos benefícios contribuem, de alguma maneira, para a criação de valor do turista ou se tem influência nos touristas quando planeiam viagens ou quando viajam. Através de um questionário respondido por 236 pessoas, são determinados os atributos mais influentes no uso de Social Media no turismo, é definida a percepção que os turistas têm do Social Media, as funcionalidades e benefícios mais importantes são explicados, e é feita uma análise do impacto estratégico de Social Media no turismo. Depois de analisar o impacto estratégico de Social Media no turismo e de aplicar o modelo de RBV, é concluído que o Social Media realmente tem impacto no turismo. Pode até ser utilizado para desenvolver uma vantagem competitiva sustentável se as empresas turísticas desenvolverem uma reputação positiva e se concentrarem-se na personalização dos seus serviços como elemento-chave para a criação de uma estratégia de criação de valor.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/17384
Aparece nas colecções:FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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