Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.14/15815
Título: The role of social networks on financial products subscription : the case of Millennium bcp
Autor: Tavares, Mariana Jordão Torres Marques
Orientador: Celeste, Pedro
Data de Defesa: 13-Fev-2013
Resumo: During a financial crisis, like the one we are facing today, financial institutions more than ever need to guarantee that they are able to keep their customer base, namely the most profitable customers, and acquire new customers, especially younger people with high potential like undergraduate and master’s students. Customer satisfaction and loyalty play an important role in this matter and that is one of the main concerns of banks in tough times. To acquire and retain new costumers among the youngsters, Millennium bcp created and launched a bundle of products specially designed for this segment. To reach and engage with this target, Millennium bcp invested in a Facebook page specially designed to communicate the new offer. The aim of this dissertation is to study the effect of social networks in the subscription of financial products. This paper studies the example of Millennium Go Facebook page, from the Bank Millennium bcp, which is a financial product page where informative and entertainment contents are inserted on a regular basis in order to keep its attractiveness and the relationship with the target public. Despite being quite hard to measure the impact of engagement with this channel, it was possible to reach some conclusions through market research. This example will help students and their instructor understand all the process of creating the Millennium Go bundle: from the first concept design to its development and marketing communication campaigns. Market research was done with a main objective: to perceive who has pressed “like” on the Facebook page; when they have decided to do that, if before or after a purchase; and the reason why they have become fans of a financial institution Facebook page. The different perceptions of this channel between people who have and have not a “like” on the Facebook page were also studied. At the end of the study, it was possible to perceive that this new channel is usually used to seek information about a product or to have access to special content about the brand. It was also possible to conclude that there is a significant difference in terms of attitudes and perceptions among users and non-users of Facebook.
Durante uma crise financeira, como a que vivemos atualmente, as instituições financeiras têm uma necessidade, ainda maior, de defender a sua base de clientes, em especial os clientes mais rentáveis, e de captar novos clientes com particular enfoque nos jovens de elevado potencial como é o caso dos estudantes finalistas do secundário ou universitários. A satisfação e a fidelização dos clientes assumem um papel relevante neste contexto e essa é pois uma das principais preocupações dos bancos em tempos adversos. Para captar e reter novos clientes entre os jovens, o Millennium bcp criou e lançou um pacote de produtos desenhado especificamente para o segmento. Com o intuito de gerar uma ligação mais envolvente com os jovens o Millennium bcp investiu numa página no Facebook concebida especialmente para comunicar a nova oferta. Esta dissertação tem por objetivo estudar a influência das redes sociais na subscrição de produtos financeiros. O estudo incide sobre a página do Facebook do Millennium Go, do Banco Millennium bcp, uma página de um produto financeiro alimentada regularmente com conteúdos lúdicos e informativos com o intuito de manter a atratividade e a relação. Apesar de ser extremamente difícil medir o impacto do envolvimento do canal na relação do cliente com o produto e a marca foi possível retirar algumas conclusões com base no estudo de mercado efetuado. Tendo por base o exemplo utilizado, estudante e orientador poderão conhecer o processo de criação do pacote Millennium Go desde a fase de desenho do conceito, passando pela fase de desenvolvimento e acabando nas campanhas de comunicação. No âmbito do trabalho foi desenvolvido um estudo de mercado com um objetivo claro: perceber quem fez um “like” na página do Facebook, quando decidiram fazê-lo, antes ou depois da compra, e a razão porque se tornaram fãs de uma página no Facebook de uma Instituição Financeira. No final do estudo foi possível concluir que este novo canal é fundamentalmente utilizado para recolha de informação sobre um produto ou para ter acesso a conteúdos específicos da marca. Foi ainda possível concluir que existe uma diferença significativa em termos de atitudes e perceções entre utilizadores e não utilizadores do Facebook.
URI: http://hdl.handle.net/10400.14/15815
Aparece nas colecções:FCEE - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations

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